Featured Post

EMAS: PELABURAN TERBAIK ZAMAN BERZAMAN

Image
CARA MUDAH UNTUK DAFTAR QUANTUM METAL DNR GOLD TEAM KLIK SAJA LINK DI ATAS ATAU SCAN QR CODE Prof Madya Dr Nik Rahim Nik Wajis  Founder DNR Gold Team Salam sahabat semua.  Emas seperti yang kita ketahui adalah logam yang amat tinggi nilainya. Jadi tidak hairanlah sejak sekian lama, emas dijadikan sandaran mata wang di seluruh dunia. Harga emas yang amat stabil menjadikan ianya sebagai salah satu pelaburan jangka panjang yang amat menguntungkan. Hari ini dengan teknologi yang ada, pelaburan dalam emas tidak lagi serumit sebelum ini. Jika sebelum ini, kita terpaksa ke kedai emas untuk mendapatkan emas dan kemudian menyimpannya, namun kini kita tidak lagi perlu melakukannya sedimikian rupa. Kini kita boleh membeli emas dan melaburkannnya dengan cara yang amat mudah dan selamat. Kita tak perlu lagi khuatir emas yang kita simpan di rumah dicuri atau dirompak. Emas hanya dihujung jari anda! Apa yang lebih menarik, kini melalui Quantum Metal (QM), anda bukan sahaja boleh melabur dalam emas, t

Wow! hebatnya Hari Jumaat


Salam sahabat-sahabat semua! tahukah sahabat semua bahawa Allah s.w.t menjadikan satu hari yang amat hebat dan luarbiasa bagi kita orang Islam  iaitu  hari Jumaat. Namun bagi kaum Yahudi tiada hari yang hebat bagi mereka selain hari Sabtu manakala bagi orang kristian pula,  hari Ahad adalah satu hari yang mulia bagi mereka.

Di dalam Islam, hari Jumaat di kenali sebagai "Sayyidul Ayaaam" iaitu Penghulu segala hari.

Mungkin kita semua nak tau, kenapa pula hari Jumaat dipilih sebagai ‘penghulu’ segala hari? Untuk menjawab persoalan itu jom kita tengok beberapa hadith yang menceritakan tentang kelebihan- kelebihan  hari Jumaat yang tidak ada pada hari-hari yang lain. Dengan kelebihan-kelebihan ini, maka layaklah hari Jumaat itu diiktiraf sebagai ‘penghulu’ segala hari.

Di dalam satu hadith Nabi s.a.w bersabda:

1) Tentang kejadian Adam a.s

عن أبي هريرة رضي الله عنه-أنّّ النبي -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ   قال: (‏خَيْرُ يَوْمٍ طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ يَوْمُ الْجُمُعَةِ فِيهِ خُلِقَ ‏‏ آدَمُ ‏ ‏وَفِيهِ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ وَفِيهِ أُخْرِجَ مِنْهَ)  رواه مسلم

Maksudnya:
“Sebaik-baik hari yang terbit matahari pada hari tersebut ialah hari Jumaat. Pada hari itu Nabi Adam a.s dijadikan oleh Allah, pada hari tersebut juga baginda dimasukkan ke dalam syurga dan dikeluarkannya juga pada hari Jumaat.” – Hadith riwayat Muslim.

2) Doa yang maqbul

قال رسول الله –صلى الله عليه وسلم-: (فِي الْجُمُعَةِ سَاعَةٌ لَا يُوَافِقُهَا عَبْدٌ مُسْلِمٌ قَائِمٌ ‏ ‏يُصَلِّي فَسَأَلَ اللَّهَ خَيْرًا إِلَّا أَعْطَاهُ) [البخاري].


Maksudnya:
“Pada hari Jumaat terdapat satu saat di mana barangsiapa yang solat dan memohon doa kepada Allah nescaya Allah akan makbulkan doanya”
Hadith riwayat  Al Bukhari.

Para ulama’ menyebutkan bahawa ‘saat’ yang disebutkan di dalam hadith tersebut ialah dari  ketika imam duduk di atas mimbar sehinggalah selesai solat Jumaat.

3) Kefardhuan Solat Jumaat

قال -‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ-:‏ (لَيَنْتَهِيَنَّ أَقْوَامٌ عَنْ وَدْعِهِمْ الْجُمُعَاتِ أَوْ ‏ ‏لَيَخْتِمَنَّ ‏ ‏اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ ثُمَّ لَيَكُونُنَّ مِنْ الْغَافِلِينَ) [مسلم
Maksudnya:
“Mana-mana kaum yang meninggalkan solat Jumaat maka Allah akan memeterikan hati-hati mereka dan Allah akan menjadikan mereka orang-orang yang lalai” – Hadith riwayat Muslim.

4) Pahala Sedekah Berganda

الصدقة في يوم الجمعة خير من الصدقة في غيره من الأيام. قال ابن القيم: «والصدقة فيه بالنسبة إلى سائر أيام الأسبوع كالصدقة في شهر رمضان بالنسبة إلى سائر الشهور» وفي حديث كعب: (... والصدقة فيه أعظم من الصدقة في سائر الأيام ) [موقوف صحيح وله حكم الرفع

Maksudnya:
“Bersedekah pada hari Jumaat adalah lebih baik dari bersedekah pada hari-hari lain. Kat Ibn Qayyim:”Sedekah pada hari Jumaat berbanding dengan bersedekah pada hari-hari lain sepanjang minggu umpama bersedekah di bulan Ramadhan berbanding dengan bulan-bulan lain”. Di dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh Kaab r.a. bahawa Nabi s.a.w bersabda: “Bersedekah pada hari Jumaat adalah lebih besar dari bersedekah pada hari-hari lain.”

5) Hari Jumaat Hari Raya Mingguan

يوم الجمعة يوم عيد متكرر كل أسبوع فعَنْ ‏ ‏ابْنِ عَبَّاسٍ -رضي الله عنهما-‏قَالَ:‏ ‏قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏‏-‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ-: (‏إِنَّ هَذَا يَوْمُ عِيدٍ جَعَلَهُ اللَّهُ لِلْمُسْلِمِينَ فَمَنْ جَاءَ إِلَى الْجُمُعَةِ فَلْيَغْتَسِلْ...) [ابن ماجه وهو في صحيح الترغيب
Maksudnya:
“Hari Jumaat adalah hari raya yang berulang pada setiap minggu. Dari Ibn Abbas r.a. berkata. Sabda Nabi s.a.w: “Hari ini (Jumaat) adalah hari raya yang dijadikan oleh Allah bagi umat Islam. Barangsiapa yang datang ke masjid untuk solat Jumaat maka hendaklah ia mandi” – Hadith riwayat Ibn Majah.

6) Penghapus Dosa

يوم الجمعة تكفر فيه السيئات فعَنْ ‏ ‏سَلْمَانَ الْفَارِسِيِّ ‏-رضي الله عنه-‏قَالَ: ‏قَالَ النَّبِيُّ ‏-‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ-:‏ (‏لَا يَغْتَسِلُ رَجُلٌ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَيَتَطَهَّرُ مَا اسْتَطَاعَ مِنْ طُهْرٍ وَيَدَّهِنُ مِنْ دُهْنِهِ أَوْ يَمَسُّ مِنْ طِيبِ بَيْتِهِ ثُمَّ يَخْرُجُ فَلَا يُفَرِّقُ بَيْنَ اثْنَيْنِ ثُمَّ ‏ ‏يُصَلِّي مَا كُتِبَ لَهُ ثُمَّ يُنْصِتُ إِذَا تَكَلَّمَ الْإِمَامُ إِلَّا غُفِرَ لَهُ مَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْجُمُعَةِ الْأُخْرَى) [البخاري
Maksudnya:
Hari Jumaat adalah hari Allah s.w.t menghapuskan dosa. Dari Salman Al Farisi r.a berkata. Sabda Nabi s.a.w: “ Apabila seseorang itu mandi pada hari Jumaat, kemudian membersihkan tubuh badannya, kemudian memakai minyak rambut dan memakai wangi-wangian dan terus ke masjid tanpa singgah di mana-mana tempat, lalu dia menunaikan solat Jumaat dan diam ketikamana imam membacakan khutbah, maka akan diampunakan dosanya antara Jumaat ini dengan Jumaat yang lepas” – hadith riwayat Al Bukhari.

7) Tanda Husnul Khatimah

الوفاة يوم الجمعة أو ليلتها من علامات حسن الخاتمة حيث يأمن المتوفى فيها من فتنة القبر، فعن ابن عمرو قال: قال رسول الله–صلى الله عليه وسلم-: (‏‏عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو -رضي الله عنهما-‏عَنْ النَّبِيِّ ِ -‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ-‏‏قَالَ: ‏(‏مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَمُوتُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَوْ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ إِلَّا وَقَاهُ اللَّهُ فِتْنَةَ الْقَبْرِ) [أحمد والترمذي وصححه الألباني

Maksudnya:
Seseorang yang meninggal dunia pada hari Jumaat, maka itu adalah tanda-tanda dia mendapat husnul khatimah (penghujung yang baik) kerana mereka yang mati pada hari Jumaat, maka dia akan dilindungi dari azab kubur. 
Dari Ibn Omar r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda:
“Sesiapa dari kalangan umat Islam yang mati pada hari Jumaat atau malam Jumaat maka Allah akan lindunginya dari azab kubur” – Hadith riwayat Al Tirmizi.

8) Berlakunya hari Kiamat

Hari Kiamat tidak akan berlaku kecuali pada hari Jumaat.
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Hari yang dijanjikan ialah hari kiamat, hari yang disaksikan ialah hari Arafah dan hari yang menyaksikan ialah hari Jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdhal daripada hari Jumaat.” (Hadis riwayat Tirmizi).

 Moga kita semua mendapat rahmat Allah di hari Jumaat yang mulia ini dan hari-hari seterusnya. Ameen!

Salam Ukhuwah dari saya. Dr Nik Rahim Nik Wajis +6013 6410135 Kuantan, Pahang, Malaysia

Comments

Popular posts from this blog

Faktor Penghijrahan Nabi Muhammad S.A.W

EMAS: PELABURAN TERBAIK ZAMAN BERZAMAN

WAKAF EBOOK UNTUK DIMANFAATKAN OLEH SEMUA