Monday, March 21, 2016

KENAPA SAYA TIDAK JADI JUTAWAN? - PART 10


4 TIPS GERENTI KAYA YANG TIDAK SAYA LAKUKAN
Salam sahabat yang dikasihi...selamat bertemu kembali. Terima kasih kerana terus membaca perkongsian dari saya. Jika anda rasa tulisan ini bermanafaat untuk anda, kenapa tidak anda share dengab sahabat-sahabat anda yang lain agar mereka juga beroleh sesuatu yang berguna untuk dijadikan panduan dan landasan dalam hidup bagi mengharungi rona-rona kehidupan yang amat mencabar ini.
Sahabat yang dikasihi.
Berdasarkan kepada pengalaman saya yang hanya sekelumit ini, terdapat 4 rukun utama untuk jadi kaya @jutawan. Mungkin ada pembaca akan bertanya, kalau tak buat macamana nak share? Sebenarnya keempat-empat tips di atas memang telah saya lakukan dan saya punyai sedikit sebanyak pengalaman di dalamnya. Cuma apa yang malang...ianya saya lakukan selepas 'kejatuhan' saya dari singgahsana kemewahan yang pernah saya duduki. Tentu sekali impaknya jauh berbeza jika saya lakukan semuanya itu semasa berada di puncak.
Rukun pertama ialah BERHEMAH BILA BERBELANJA ATAU BERJIMAT CERMAT.
Rukun ini telah lumat kita bicarakan di dalam episod-episod yang lalu. Cuma saya ingin menambah beberapa point penting bagi memantapkan lagi keberkesanan tips yang saya kongsikan sebelum ini dengan sahabat semua.
Kenapa Kita Sering berbelanja lebih dari keperluan (boros)?
Di antara sebab kenapa kita berbelanja lebih dan kadangkala melampau adalah kerana orang lain. Ya..kita berbelanja lebih kerana orang lain dan bukan untuk diri kita sendiri. Jika anda bukan jenis spesis sebegini anda patut bersyukur kerana di luar sana ramai sekali yang tergila-gila mendambakan pujian dan sanjungan orang lain.
Gila glemer..gila publisiti murahan!
Bila ke restoran kadangkala orang jenis ini sengaja pesan makanan yang mahal-mahal supaya dilihat orang dia se orang yang hebat dan berada. Bila membeli pakaian, ianya dilakukanya dengan matlamat untuk bermegah-megah dengan kawan-kawan sepejabat atau sekeliling mereka. Lalu dibeli pakaian berjenama yang berharga ratusan ringgit bahkan mungkin mencecah ribuan ringgit... Bila beli rumah maka dibeli rumah yang mewah walaupun mereka sedar bahawa ianya akan membebankan diri mereka sendiri di kemudian hari. Namun glemer punya pasal dibutakan mata...dipekakkan telinga dari mendengar nasihat orang lain di samping kononnya untuk menjaga status dan kedudukan kerana bimbang dikatakan tiada standard dan lain-lain lagi. Bila membeli kenderaan pula dibeli kenderaan melebihi keperluan demi untuk menjaga status sebagai se orang pegawai kerajaan atau seumpamanya. Bila bercuti, maka lokasinya pasti ke luar negara. Bukan untuk kepuasan diri dan keluarga tapi semata-mata untuk menunjuk-nunjuk dan bermegah pada tetangga dan rakan taulan.
Betapa tidak bernilainya hidup kita jika membiarkan orang lain menguasai hidup kita secara 'remote control'. Orang yang berada di luar sana sebenarnya tidak peduli pun apa makanan yang kita makan, apa jenama pakaian yang kita pakai, apa kereta yang kita pandu, berapa mahal rumah yang kita diami, di mana kita pergi bercuti. Kita saja yang PERASAN orang memerhatikan dan memberi perhatian kepada kita.
Kalaupun ada yang memberi perhatian ia hanya untuk seketika. Kala kita membeli kenderaan baru yang mewah, pakaian baru yang berjenama dan lain-lain, berapa kali kita akan bercerita dengan kawan-kawan dan sahabat kita? Mungkin hanya sekali. Kita tak mungkin mengulangi cerita yang sama setiap hari kerana ia boleh memualkan sahabat kita. Jadi perhatian yang kita mahu sebenaranya adalah satu yang tidak kekal. Namun kesan dari sikap suka berlagak sombong dan riak ini selain ianya adalah dikutuk oleh agama, ia juga adalah faktor penyebab kepada kemusnahan cita-cita kita untuk menjadi jutawan. 'PERSETANKAN apa orang kata. SAYA TIDAK PEDULI apa orang kata. This is my life and I am in control of my life! ini kekuatan saya. Prinsip saya - saya tidak ambil pusing dengan apa orang lain kata. Selagimana apa yang saya buat adalah betul mengikut hukum syara' dan undang-undang, saya akan buat. Saya lebih tau dan arif dengan hidup saya, dengan tuntutan kewangan saya, tentang komitmen kewangan saya dan lain-lain. Jika saya senang, itu adalah kehidupan saya dan jika saya tersungkur gugur ke bumi, itu juga adalah hidup saya. Saya tahu tidak ada sesiapa yang akan mengulurkan tangan untuk membantu kecuali kaum keluarga, anak cucu, jiran tetangga dan mereka yang mengenali saya.
Jadi usah fikir tentang apa yang orang lain kata tentang anda. Hidup anda, andalah yang menentukan haluan dan hala tujunya.
Wassalam
Bersambung.....
~ikhlas~
Ust Dr Nik Rahim Abu Umair Al-Nikmy
Stesen Bas Pekeliling. KL.
19 Mac 2016

No comments:

Post a Comment

Featured Post

BENARKAH EMAS ADALAH PELABURAN TERBAIK SEPANJANG ZAMAN?

Assalamu 'alaikum dan salam sejahtera sahabat semua.  Emas seperti yang kita ketahui adalah logam yang amat tinggi nilainya. Jadi tidak ...