Monday, March 21, 2016

KENAPA SAYA TIDAK JADI JUTAWAN? (PART 11)


Salam sahabat semua...alhamdulillah kita bertemu sekali lagi. Moga anda telah menghadam semua tips yang saya kongsi sebelum ini.
Dalam siri yang lalu saya telah kongsikan salah satu elemen utama dan paling penting untuk jadi kaya @jutawan iaitu berjimat cermat iaitu dengan cara mengawal gejolak nafsu ingin berbelanja secara melampau dan berlebihan. Percayalah...jika anda sudah mampu mengawal nafsu dari berbelanja dalam perkara-perkara yang TIDAK PENTING maka pastinya secara perlahan-lahan anda akan melihat suatu yang amat mengejutkan anda.....for the 1st time...anda dapati ada lebihan dari duit gaji atau pendaptan bulanan anda! tahniah! Anda telah berjaya mengharungi ujian yang pertama dan bersedialah untuk menghadapi langkah-langkah seterusnya menuju singgahsana kegemilangan sebagai se orang jutawan.
Mungkin ada dari anda yang sedang struggle dan berjuang untuk mengawal perbelanjaan..tapi masih belum menampakkan hasilnya...belum nampak exra money apabila sampai di hujung bulan.
Jangan putus asa. Cuba lagi. Dont Give up! kerana road to millionaires club dipenuhi dengan ranjau dan duri. Tidak mengapa untuk bersusah payah dahulu kerana pastinya akan anda kecapi kemanisannya kemudian hari. Jangan Lupa pesan Allah di dalam al Quran:
" Sesunguhnya bersama kesukaran itu ada kesenangan."
Kata orang, bukan senang nak hidup senang.
Malam tadi saya bepesan kepada salah se orang anak saya - Nik Amru Al Aass bersama se orang sahabat baiknya Zakuan.
" Biar susah sikit semasa muda. Semasa muda kita masih sihat, masih banyak kudrat, masih bebas ke sana ke mari mencari rezki kerana belum ada banyak komitmen. Berjimat semasa muda. Jangan boros sebab akibat dari keborosan, akan membawa seribu satu macam kesengsaraan semasa usia merangkak senja. Di kala tubuh semakin lesu tidak bermaya, kesihatan semakin meruncing, komiment kewangan tinggi menimbun..jika di saat ini jika masih terpaksa membanting tulang...memang sungguh malang....".
Moga kedua-dua anak ini mampu mengawal diri dari terjerumus ke lembah 'keborosan' ameen!
Bagi mereka yang merasakan begitu sukar untuk berjimat cermat kerana budget cukup-cukup saja bahkan kerap kali budget sudah kering kontang sebelum gaji bulan berikutnya keluar...cuba duduk sekali lagi bersama pasangan masing-masing dan berbincang.
Untuk berjaya dalam merancang penjimatan keluarga, mesti ada persepakatan dari pasangan masing-masing bahkan kadangkala perlu melibatkan anak-anak juga. Mustahil untuk berjaya berjimat cermat kalau hanya suami yang melakukannya sedang isteri pula mempunyai "high taste" dan demand itu dan ini tanpa melihat kepada kemampuan suami. Begitu juga sebaliknya. Kalau isteri begitu berhati-hati dalam berbelanja, suami pula habiskan wang di tempat yang tidak berfaedah seperti merokok, vaping dan seumpamanya, maka sukar juga untuk berjaya. Jika kedua-dua pasangan sudah bersatu hati, masing-masing bertekad untuk mengentikan tabiat buruk dalam berbelanja, ianya masih belum menjamin kejayaan pasangan tersebut untuk berjimat dan menabung jika anak-anak pula 'hantu shopping'. Pendek kata, anak-anak juga perlu dididik menghargai setiap sen wang yang diperolehi. Ajar mereka cara untuk berjimat cermat. Berikan gambaran dan matlamat yang jelas kenapa perlu berjimat. Tunjukkan kepada mereka gambaran kehidupan yang lebih bahagia dan ceria di masa-masa akan datang hasil dari penjimatan yang dilakukan. Jika ini berjaya drealisasikan, insya Allah...tugasan untuk berjimat cermat pastI menjadi amat mudah. Semudah anda berbelanja!
Bagi mereka yang masih belum nampak hasil selepas berusaha gigih mengurangkan perbelanjaan, cuba tuliskan di atas sehelai kertas jumlah gaji bersih yang anda dan pasangan terima setiap bulan. Listkan pula komitmen bulanan anda seperti bayaran ansuran rumah atau sewa, ansuran kereta, bayaran yuran persekolahan anak, bayaran gaji amah, bil air dan letrik dan lain-lain perbelanjaan. Selepas itu anda buatkan dua list berasingan. List pertama untuk bayaran wajib dilakukan dan List kedua bayaran untuk perkara-perkara yang tidak wajib seperti Astro! bukan tidak wajib bayar , tapi tidak wajib ada di rumah anda khususnya jika kewangan anda sememangnya dalam keadaan parah! Rumah saya sudah bertahun-tahun tidak ada Astro tapi kehidupan kami sekeluarga tetap ceria dan bahagia. Jika anda rasa Astro itu penting, berikan saya 10 hujjah. Jika anda berjaya membawa hujjah yang meyakinkan, maka anda boleh teruskan, jika tidak hentikan saja perkhidmatan astro anda atas nama penjimatan. Anda screen satu persatu List kedua anda dan nilai setiap satu dari sudut kepentingannya. Jawablah dengan ikhlas kerana anda sedang melalui saat genting dalam mengurus kewangan rumahtangga anda.
Jika masih belum juga mampu melihat hasilnya...tidak mengapa..saya akan berikan anda tips yang lain pula insya Allah di siri-siri yang akan datang.
"Saya mahu anda jadi jutawan melalui tips yang saya kongsikan"
Wassalam
Ust Dr Nik Rahim Abu Umair Al-Nikmy
Batu 35 Batu Balai Jerantut Pahang.
20 Mac 2016
Anda juga boleh membaca tulisan-tulisan saya di www.drnikrahim.com

No comments:

Post a Comment

Featured Post

BENARKAH EMAS ADALAH PELABURAN TERBAIK SEPANJANG ZAMAN?

Assalamu 'alaikum dan salam sejahtera sahabat semua.  Emas seperti yang kita ketahui adalah logam yang amat tinggi nilainya. Jadi tidak ...