Monday, March 21, 2016

KENAPA SAYA TIDAK JADI JUTAWAN? – PART 9


AL KISAH TENTANG SE ORANG JUTAWAN YANG KEDEKUT DAN BAKHIL
Salam sahabat yang dikasihi kerana Allah…
BERDASARKAN Kepada pengalaman cetek saya, terdapat beberapa asas perkara yang WAJIB dilakukan jika mahu jadi kaya @jutawan. Perkara-perkara asas ini jika berjaya dilakukan saya berani jamin, anda akan jadi orang kaya – mengikut standard anda. Saya kena sebut –standard- di sini sebab kita kena faham bahawa Allah menjadikan kita ni berbeza. Mana mungkin orang yang gajinya RM1,000 akan sama-sama jadi kaya seperti orang yang berpendapatan RM10,000 sebulan dan nilai harta dan assetnya juga sama!. This cannot be! Kita kena berpijak di bumi nyata. Walaupun kita mungkin berjaya membujuk diri untuk berjimat cermat dan menabung, pastinya orang yang bergaji ciput tidak mungkin dapat menabung dalam jumlah yang sama dengan mereka yang bergaji puluhan ribu atau ratusan ribu sebulan. Tapi – BERJIMAT CERMAT – adalah prinsip asas yang semua orang wajib memegangnya kerana ini asas untuk jadi kaya mengikut standard masing-masing.
Kaya bukan bergantung kepada berapa banyak income yang anda dapat setiap bulan tetapi berapa banyak yang anda simpan dan laburkan. Anda yang bergaji RM1,000 sebulan mungkin akan lebih kaya dari mereka yang bergaji RM10,000 jika anda berjimat cermat dan menyimpan dan kemudian melaburkan wang tersebut di tempat yang selamat dan menjanjikan pulangan yang berpatutan berbanding mereka yang bergaji RM10,000 jika sekiranya mereka tidak menabung bahkan berjoli ke sana kemari. Tapi…kalau yang bergaji RM10,000 untuk turut menabung…sorry to say..anda KALAH dari sudut jumlah wang yang disimpan.
Dan secara jujurnya…pelaburannya juga turut jauh lebih besar dari pelaburan anda. Ini fakta yang anda tidak boleh nak komplen. Apa yang penting adalah ANDA! Jangan lihat orang yang lebih tinggi kedudukannya daripada anda kerana anda akan sentiasa merasa tidak puas hati. Dan lebih teruk apabila hasad dengki menular masuk ke dalam hati. Lihatlah orang yang sama gaji dengan anda, tetapi malangnya mereka tidak berjimat cermat dan menabung seperti anda..maka anda pasti akan merasa amat-amat bersyukur kerana anda lebih KAYA darinya tanpa mengira berapa banyak Nilai kekayaan anda! Yang penting anda lebih KAYA dari mereka yang suka menghabiskan wang dari menyimpan wang!
Bila anda sudah melepasi ujian paling getir – mengawal gejolak nafsu untuk berbelanja ikut suka tanpa berfikir panjang – maka anda sudah menyediakan tapak yang kukuh untuk anda bina kekayaan. Kekayaan perlu ada asas yang kukuh agar binaan yang bakal ditegakkan nanti akan terus kekal walau seganas mana badai melanda. Berjimat cermat adalah foundation atau landasan paling asas yang mesti dipertahankan meskipun anda sudah menempah tempat di Millionaires Club! Asas ini mesti terus menerus diabadikan dalam hidup anda. Jika landasan ini musnah, maka kekayaan yang telah anda bina sejak sekian lama juga pasti akan turut musnah. Bila anda sudah bergelar jutawan tidak bererti anda sudah boleh melupakan amalan berjimat cermat, kerana jika anda gagal di saat ini dan kembali semula kepada tabiat buruk yang lampau, nescaya anda akan kembali semula ke garisan permulaan dan ianya akan mengambil masa yang amat panjang untuk anda kembali berada di garisan penamat.
Ingat! Kekayaan adalah berdasarkan kepada apa yang anda simpan bukan apa yang anda dapat. Berapa banyak wang yang anda miliki ia pasti akan habis walaupun jumlahnya berjuta-juta. Kecuali jika anda super rich macam Bill Gates atau lain-lain Billionaires dunia yang wang dan assetnya memang tidak akan habis jika dibelanjakan walau semewah mana ianya dibelanjakan. Tambahan pula wang terus berterus menerus datang mencurah-curah tanpa henti. Menurut satu sumber, asset yang dimiliki oleh Bill Gates pada 2015 ialah sebanyak $72 billion atau bersamaan RM288 billion. Ini bermaksud jika pelaburannya hanya memberi keuntungan sebanyak 6%, maka pulangan yang bakal diperolehi oleh beliau ialah sebanyak kira-kira $114.16 atau RM456.64 bagi setiap saat sepanjang hidupnya tanpa henti.
Jadi jika anda bukan Bill Gates atau ada hubungan dengan beliau yang bakal menerima harta pusaka bila beliau meninggal dunia, anda masih perlu tunduk kepada basic principle dalam membina kekayaan iaitu – berjimat cermat dan berhemah dalam perbelanjaan.
Saya berpeluang bergaul dan bersahabat dengan se orang jutawan yang amat saya kagumi. Saya menganggapnya sebagai sahabat, mentor dan guru dalam bidang perniagaan dan pengurusan kewangan. Cory (bukan nama sebenar) se orang wanita Muslim yang berasal dari negara jiran. Suatu hari saya dan beberapa sahabat lain seramai 5 orang yang sama-sama dalam perniagaan jualan langsung (MLM), disponsor oleh beliau ke Sabah. Semua perbelanjaan di tanggung sepenuhnya oleh beliau. Tiket kapal terbang, tempat tinggal di hotel 5 bintang, makan minum..semua ditanggung beres!
Sampai di KLIA, kami bertemu di counter check in. Semua sudah selesai check in. Saya sahaja agak terlewat kerana ada masalah excess luggage. Saya tunggu-tunggu dengan harapan kawan saya ni offer untuk bayar sebab dia yang sponsor semuanya. Tapi memang kecewa betul…dia buat tak tau jer. Siap membebel lagi. Why you bring so many things with you” why don’t you plan your journey properly? Look at me, I have only one hand luggage. Wherever I travel, this is only luggage I bring with me! Aduhai…rasa macam nak balik jer. Belum apa-apa lagi dah kena bebel! Sakit hati betul. Hati saya membengkak tapi terpaksalah control ‘macho’ buat seketika. Nak balik pun dah terlambat. Dengan berat hati..saya keluarkan juga wang untuk membawa excess luggage sekitar RM200. Tak kan nak tinggalkan pakaian yang dibawa di apot pula…
Sebaik sampai di Sabah, kami check in di sebuah hotel di tengah-tengah Bandaraya Kota Kinabalu. Setelah berehat seketika dan menikmati makan tengahari, kami berkumpul dalam satu kumpulan dan diberi tugasan untuk mendapatkan maklumat berkaitan dengan satu bisnes di internet. Tanpa berlengah lagi saya kembali ke bilik hotel dan menggunakan perkhidmatan internet di hotel tersebut. Lega! Sebab sekitar sejam, tugasan yang diberikan usia semuanya.
Setelah dua hari berada di hotel tersebut dengan pelbagai aktiviti yang menarik dan mencabar, tiba masanya kami bersiap untuk kembali ke Kuala Lumpur. Semasa check out saya ditegur dengan keras oleh Cory kerana menggunakan perkhidmatan internet yang begitu mahal di hotel. “Why don’t you go out and find internet service which only costs you RM5.00 per hour rather than using hotel internet that cost you RM50.00 for the same period of time? Alahai! Nak merujuk pun ada…ye lah bila dah masuk 5 series ni bila kena tembak macamtu mulalah! Apapun saya kuatkan diri…banyak cakap nanti balik KL tambang sendirilah jawabnya! Dalam hati saya merungut..”Ish! kedekut betullah si Cory ni…RM50 pun berkira….apalah sangat RM50 tu berbanding income dia yang mencecah ratusan ribu ringgit bahkan kini mencecah hampir setengah juta sebulan! Amazing kan?
Beberapa bulan selepas kembali dari Sabah, saya bertemu beliau di pejabatnya di Shah Alam Selangor untuk membincangkan strategi bisnes. Sewaktu itu saya memang tidak bekerja. Saya memang menjalankan bisnes secara sepenuh masa sebaik kembali ke Malaysia setelah tamat kontrak di Brunei dan menamatkan perniagaan di Miri sekitar tahun 2008-2010. Dalam perbincangan tersebut saya dicadangkan untuk membantu beliau meluaskan perniagaan di Sabah dan beliau sanggup membayar gaji kepada saya sebanyak RM5,000 sebulan selama 6 bulan. Saya sahut cabaran tersebut dan selang beberapa hari saya terbang ke Sabah dengan satu misi – melebarkan sayap perniagaan MLM kami di sana. Semua perbelanjaan ditanggung oleh beliau – tiket penerbangan, tempat tinggal di sebuah rumah sewa, kereta sewa, pengiklanan dan lain-lain perbelanjaan. Saya Cuma tanggung makan minum sahaja. Ini tidak termasuk gaji bulanan sebanyak RM5,000. Luar biasa! Tidak pernah saya temui se orang ‘leader’ dalam mana-mana bisnes MLM yang se ‘generous’ beliau.
Namun dua peristiwa terdahulu benar-benar memberi kesan kepada jiwa saya. Bagi saya meskipun dia bayar gaji saya dengan jumlah yang agak lumayan dan menanggung perbelanjaan saya semasa di Sabah, persepsi saya terhadap kawan saya ni memang belum dapat dipadamkan dari kotak pemikiran saya. Memang dia ni jenis kedekut dan bakhil! Cuma kadang-kadang saya terfikir juga…kalau kedekut dan bakhil kenapa dia sanggup sponsor kami ke Sabah dan bayar gaji dan sponsor semua perbelanjaan saya selama 6 bulan yang mencecah puluhan ribu ringgit?
Akhirnya saya ketemu Jawapannya bila kembali dari Sabah dan bertemu beliau untuk membentangkan ‘laporan’ perkembangan perniagaan kami di Sabah. Saya sebut ‘kami’ bukan kerana saya partner dalam perniagaan beliau atau beliau adalah pemilik kepada syarikat MLM tersebut. Beliau adalah leader saya dalam perniagaan tersebut. Jadi bila beliau bantu saya kembangkan bisnes ini, maka secara automatik beliau mengembangkan bisnes beliau juga kerana apa sahaja yang saya dapat, beliau juga turut akan mendapat labanya melalui komisyen yang diberikan oleh syarikat.
“Actually I ada something yang tak puas hati dengan You!” Kata saya secara terus terang tanpa berselindung. Memang cara saya macam tu. Saya tak suka berkias-kias bila mahu jelaskan sesuatu. Short cut. Tak perlu pusing-pusing. Jimat masa! “Dulu masa di Sabah, you tegur I pasal excess luggage. Dan you tak nak bayar. Dan satu lagi you tegur I pasal RM50 yang you terpaksa bayar sebab I guna internet dekat hotel. Sedangkan bukan besar sangat pun jumlah dia berbanding your income yang ratus-ratus ribu yang you dapat setiap bulan.” Saya hamburkan habis rasa tak puas hati saya yang terbuku selama ini tanpa censor! Malas..dah tak larat nak simpan persepsi buruk ini dalam Kepala. I just wanna let it go! Nak fikir benda lain yang lebih banyak faedahnya dari buang masa fikir benda-benda remeh temeh macam ni.
Beliau melihat saya sambil tersenyum. “Dr Nik, it is not about how much you spend, but how you spend your money.” Kalau suatu perkara itu perlu dan penting, I akan spend regardless of the amount. I bayar gaji you, I sponsor semua belanja you dekat Sabah…why? Because I see you as a big potential. And this is important for my business. Furthermore, it was not easy to get money. I terpaksa bersusah payah sejak zaman muda I lagi. So I will not spend my money unless kalau benar-benar perlu dan penting!
Nah! Sekarang baru saya faham kenapa dia beria-ia menegur dan memarahi saya. Rupanya bukan kedekut atau bakhil..tetapi BERHEMAH DALAM BERBELANJA!
Pelajaran yang amat berharga buat saya dan pastinya untuk anda semua di luar sana. Berjimat cermatlah…meskipun anda sudah bergelar jutawan kerana anda tidak tahu apa yang bakal berlaku di masa yang akan datang!
Wassalam
“Saya mahu anda menjadi jutawan dengan tips yang saya kongsikan”
‪#‎kenapasayatidakjadijutawan‬
‪#‎jutawanmukmin‬
‪#‎sharingiscaring‬ – share jika anda fikir tulisan ini mampu memberi manafaat kepada sahabat-sahabat anda yang lain!
Tulisan ini boleh juga dibaca di – www.drnikrahim.com
~Ikhlas~
Ust Dr Nik Rahim Nik Wajis -
Pensyarah Kanan,
Fakulti Syariah dan Undang-Undang,
Universiti Sains Islam Malaysia
Nilai Negeri Sembilan
Jumaat 18 Mac 2016 / 9 Jamadil Akhir 1437

No comments:

Post a Comment

Featured Post

BENARKAH EMAS ADALAH PELABURAN TERBAIK SEPANJANG ZAMAN?

Assalamu 'alaikum dan salam sejahtera sahabat semua.  Emas seperti yang kita ketahui adalah logam yang amat tinggi nilainya. Jadi tidak ...