WAQAF ~ TIKET HIDUP BAHAGIA DI
AKHIRAT
Salam sahabat yang dikasihi. Apa
khabar hari ini? Moga anda semua berada di dalam rahmat Allah serta diberi
perlindungan sepanjang masa serta dikurniakan kekuatan dalam menghadapi cobaan
hidup yang penuh dengan macam-macam bentuk cabaran… Ameen!
Alhamdulillah…Allah
masih panjangkan usia saya dan sahabat semua sehingga ke saat ini….dan kita
sudahpun memasuki hari ke sepuluh bulan Sya’ban 1437 H, menandakan tidak lama
lagi kita sama-sama akan menyambut ‘
Ramadhan Al Mubarak. Moga Allah terus beri kita peluang dan ruang untuk terus berbakti dan mengabdikan diri
kita kepadaNya. Ameen!
Part ke 44 adalah part terakhir
dalam siri tulisan saya berhubung Pengurusan Kewangan Islam dengan tajuk khusus
KENAPA SAYA TIDAK JADI JUTAWAN?. Saya berdoa kepada Allah agar tulisan saya
sejak part yang pertama lagi mampu memberi sedikit gambaran kepada anda semua
betapa perancangan kewangan Islam adalah suatu yang amat penting yang wajib
dilakukan oleh setiap orang bagi menjamin kehidupan yang lebih mengembirakan di
masa-masa yang akan datang.
Di dalam siri Penutup tirai ini,
saya akan berkongsi sedikit tentang waqaf kerana waqaf selain dari hibah adalah
merupakan satu kaedah ‘pelaburan akhirat’ yang amat berbaloi untuk dilakukan.
Ye lah, kalau masa hidup dunia kita dah senang lenang kerana kita pandai
mengatur kewangan kita secara yang amat profesional, maka jangan lupa untuk
menjadi ‘profesional’ juga bila merancang untuk hidup di akhirat yang kekal
abadi. Harta yang kita kumpul tiada jaminan untuk bawa bahagian kepada kita di
akhirat nanti, kecuali harta yang kita belanjakan di jalan yang diredhai Allah.
Bila kita dijemput Allah
mengadapNya, kita mesti tinggalkan segalanya. Allah tidak melihat segala yang
kita miliki di dunia. Allah tidak hairan langsung dengan jutaan ringgit, bahkan
billion ringgit pun yang anda mililki kerana semua itu adalah ‘pinjaman’
sahaja. Allah beri anda pinjam dan Allah akan ambilnya kembali. Hidup di dunia
tidak kekal. Kita tidak hidup menongkat langit. Kalau kita begitu serius
merancang untuk hidup di dunia yang bakal kita tinggalakan, maka kenapa kita
tidak juga merancang untuk hidup yang kekal abadi?
Jadi antara perancangan untuk hidup
‘selesa’ di akhirat ialah dengan cara mempastikan bahawa ‘saham’ anda terus
membawa keuntungan. Jalan yang menjamin amalan dan pahala berterusan walaupun
anda sudah tidak mampu berbuat apa-apa. Saya selau pesan pada anak-anak. “Abi
tak perlu bantuan anak-anak semasa hidup di dunia. Abi mampu berdikari dan
berusaha mencari rezeki selagi masih ada kudrat. Tapi abi amat memerlukan
bantuan anak-anak bila masuk dalam kubur nanti.” Ya, saat kita berada di alam
barzakh, saat itu adalah saat paling genting buat kita semua. Saat di mana
tiada siapa yang mampu membantu. Menangislah! Merintihlah! Meraunglah! Tiada
siapa yang mendengarnya. Anda keseorangan. Yang akan menemani anda hanya
tiga, saat anda berada di dalam kubur seperti
yang dijelaskan oleh Nabi s.a.w iaitu sedekah jariah, ilmu yang dimanafaatkan
dan anak yang soleh yang mendoakan baginya”. Bahagialah jika anda punya ramai
anak yang sentiasa mendoakan keampunan dan kesejahteraan anda semasa di alam
barzakh. Beruntunglah anda jika selama
anda hidup, anda telah mencurahkan ilmu-ilmu yang bermanfaat kepada masyarakat
kerana semua ini mampu membikin pusara anda ‘dingin dan nyaman’.
Bertuahlah, jika anda kaya di
dunia dan kekayaan itu anda digunakan untuk perkara-perkara yang diredhai Allah
seperti bersedekah, membantu mendirikan masjid, pusat tahfiz, derma kepada
sahabat-sahabat yang ditimpa bencana perang di Gaza, di Syria, di Kasymir, di
Burma dan lain-lain lagi serta lain-lain bentuk bantuan. Semua sumbangan dalam
bentuk wang yang kemudiannya wang itu digunakan untuk membina atau membeli
suatu yang kekal atau tahan lama seperti membina masjid dan sebagainya termasuk di dalam
kategori waqaf yang disebut oleh Nabi s.a.w sebagai sadaqatun jariah atau
sedekah yang pahalanya tidak putus-putus diterima oleh penyumbangnya. Ini
kerana selagimana suatu yang kita waqafkan itu masih digunakan, maka selagi itu
anda akan meraih pahala meskipun kita sudah sekian lama disemadikan di dalam kubur.
Wakaf secara umum adalah satu bentuk penyerahan harta sama ada secara (sorih)
terang, atau (kinayah) sindiran, di mana harta tidak boleh dijual atau
dilupuskan. Hanya manafaat dari harta itu sahaja yang digunakan untuk tujuan-tujuan kebajikan sama ada ianya
berbentuk umum mahupun khusus. Dalam erti kata lain, waqaf bermaksud memberikan
satu-satu harta Dari segi untuk
dimanfaatkan oleh orang lain dengan tujuan untuk mendapatkan keredhaan Allah
s.w.t dan harta tersebut hendaklah berada dalam keadaan yang baik dan
kekal. Bila satu-satu harta itu
diwaqafkan, maka hilanglah hak milik pewaqaf dan harta tersebut akan menjadi
hak milik masyarakat yang akan dimanafaatkan.
Waqaf adalah satu amalan yang amat digalakkan
di dalam Islam. Allah berfirman di dalam al quran yang bermaksud:
“Kamu sekali-kali tidak akan mencapai kebajikan
yang sebenarnya sehingga kamu belanjakan sebahagian daripada harta yang paling
kamu sayangi dan apa sahaja yang kamu belanjakan dari sesuatu, maka
sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.”(Surah Ali ‘Imran, 3: 92)
Ayat ini menggambarkan kepada kita bahawa
sesuatu kebajikan itu akan hanya mencapai martabat yang tinggi apabila harta
yang dibelanjakan untuk jalan Allah itu dari harta yang disayangi dan bernilai
pada tuan empunya harta tersebut. Maksudnya bukan harta yang sudah lapuk dan
lusuh atau sudah tidak boleh dimanafaatkan lagi.
Bagi mempastikan bahawa harta yang dikeluarkan
itu dikira sebagai waqaf, maka ianya tidak boleh dibuat secara semberono. Ianya
mesti mengikut ketetapan Syara’. Hanya harta yang dikeluarkan mengikut syarat
dan rukun yang sempurna akan dikira sebagai waqaf. Antara rujukn-rukun tersebut
ialah:
1. Pewaqaf
Pewaqaf atau disebut di dalam bahasa Arab
sebagai “waqif’ mestilah se orang merdeka, baligh dan berakal serta mempunyai
kelayakan untuk bersedekah menggunakan harta miliknya.
2. Penerima
Waqaf
Penerima waqaf atau dalam istilah Arab disebut
sebagai muquf ‘alaihi boleh dipilih atau
ditentukan oleh pewaqaf itu sendiri samada individu tertentu atau untuk
masyarakat umum.
3. Harta
yang diwaqafkan
Harta yang diwaqafkan (mauquf) mestilah suatu
yang tertentu seperti bangunan sebagai contoh dan ianya masih boleh digunakan
dan boleh dipindah milik dari pewaqaf kepada pihak yang menerima waqaf. Waqaf
hanya sah jika pemiliknya sendiri yang mewaqafkan harta yang menjadi miliknya.
4. Lafaz
waqaf
Bagi menjadikan satu-satu sumbangan harta itu
sebagai waqaf maka perlu ada aqad dengan lafaz yang jelas atau secara sindiran
(kinayah). Sebagai contoh, pewaqaf mengatakan kepada pihak yang menerima waqaf,
“saya waqafkan bangunan ini untuk dijadikan pusat tahfiz”. Menurut pandangan ulama’ antara Syeikh Syed
Sabiq bahawa dalam waqaf tidak perlu ada penerimaan waqaf atau qabul. Maksudnya
bila seseorang malafazkan lafaz waqaf seperti di atas, maka sahlah waqaf
tersebut. Namun bagi mengelakkan dari permasalahan yang mungkin berlaku di
kemudian hari, antaranya harta waqaf
dituntut oleh waris, maka waqaf tersebut mestilah didokumenkan dengan lengkap.
Selain harta yang berbentuk kekal seperti
tanah, rumah atau bangunan, waqaf juga boleh dibuat melalui wang tunai.
Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia dalam
persidangannya yang buat kali ke-77 yang
bersidang pada 10-12 April 2007 di Kuala Terengganu telah memutuskan bahawa
berwakaf dalam bentuk wang tunai adalah dibolehkan dalam Islam.
Justeru jangan lepaskan peluang keemasan ini
untuk membuat persediaan bagi kehidupan yang kekal abadi di akhirat nanti.
Sekian Wassalam.
Artikel ini boleh juga dibaca di
–www.drnikrahim.com-
~JANGAN JADI SEPERTI SAYA!”
~ Ikhlas~
Ust Dr Nik Rahim Abu Umair Al-Nikmy
USIM, Nilai, Negeri Sembilan
Isnin 19 Mei 2016 / 12 Sya’ban 1437
Ust Dr Nik Rahim Abu Umair Al-Nikmy
USIM, Nilai, Negeri Sembilan
Isnin 19 Mei 2016 / 12 Sya’ban 1437
#kstjj
#Kenapasayatidakjadijutawan
#jutawanmuslim
#jutawanmukmin
#sharingiscaring – jika anda merasakan bahawa perkongsian ini bermanfaat, kenapa tidak anda share dengan sahabat-sahabat anda yang lain agar mereka juga beroleh manafaat yang sama.
#jutawanmuslim
#jutawanmukmin
#sharingiscaring – jika anda merasakan bahawa perkongsian ini bermanfaat, kenapa tidak anda share dengan sahabat-sahabat anda yang lain agar mereka juga beroleh manafaat yang sama.
No comments:
Post a Comment