Thursday, July 12, 2018

POLIGAMI HANYA UNTUK LELAKI LUAR BIASA

TUJUH LANGKAH MUDAH UNTUK BERPOLIGAMI
OLEH
DR NIK RAHIM BIN NIK WAJIS

SIRI KE 3

Poligami Hanya Untuk Lelaki Luar Biasa

Bukan mudah untuk berpoligami. Anda perlukan tahap kesabaran yang tinggi dan luar biasa. Ya! anda mesti jadi lelaki luar biasa baru anda mampu untuk berpoligami kerana poligami hanya untuk lelaki 'luar biasa'. Jika berhadapan dengan se orang isteri pun anda perlu mempunyai tahap kesabaran tinggi khususnya jika isteri anda se orang yang 'belum siap' semasa anda mengahwininya. "Belum siap' maksudnya si isteri tidak atau kurang melalui proses pentarbiahan oleh keluarganya. Artinya andalah yang harus mentarbiah dan mendidiknya hingga 'siap' atau dalam erti kata lain bersedia menjadi isteri yang baik dan solehah. Apabila isteri kurang mendapat tarbiah, kesabaran yang diperlukan semakin bertambah hebat kerana isteri yang kurang tarbiah akan lebih dipandu oleh hawa nafsu dan emosi melulu menyebabkan anda amat sukar untuk menghadapinya.  Sebab itu jika anda ingin berpoligami, maka pilihlah calon isteri yang 'sudah siap'. Insya Allah kerja anda menjadi lebih mudah.

Dalam hidup kita ini berbagai cabaran dan ujian yang harus diharungi. Isteri adalah satu ujian buat suami. Ujian menjadikan kita bertambah matang. Ujian juga menentukan samada kita lulus atau gagal dalam sesuatu perkara. Kalau anda se orang pelajar, ujian menentukan samada anda berjaya atau gagal untuk meneruskan pengajian dan seterusnya menamatkan pengajian  anda. Jika anda mengambil ujian lalulintas, maka ujian menentukan samada anda layak untuk mendapatkan lesen atau sebaliknya. Jika anda se orang pekerja, lulus atau tidak temuduga yang juga merupakan satu bentuk ujian akan menentukan samada anda berjaya atau tidak untuk mendapatkan pekerjaan.
Samalah juga dengan poligami. Cuma yang paling ‘best’ tentang ujian poligami ini, anda sendiri yang membuat soalan dan anda jugalah yang memberi markahnya. Lucu bukan? Tapi itulah hakikatnya. Lagipun setakat ini belum ada mana-mana universiti atau pusat pengajian yang menawarkan kursus poligami. Jadi anda sendirilah yang harus menguruskan segala yang berkaitan dengan ujian ini.
Baik, apa tujuan ujian ini? Sama dengan ujian-ujian yang lain. Untuk melihat sejauh mana kesediaan anda berhadapan dengan cabaran dari peringkat awal sehinggalah ke peringkat-peringkat seterusnya yang lebih genting.
Setiap ujian ada soalannya atau ada tugasan tertentu yang perlu dilakukan dengan sesempurna mungkin. Jadi tugas anda ialah untuk melihat sejauh mana reaksi isteri anda bila persoalan tentang poligami diajukan. Ingat! Jangan sekali-kali mencuba jika anda belum lagi mengenali isteri anda. Silap hari bulan ‘burung’ anda akan terbang hilang dari pandangan. Bukan tidak ada kes sebegini.

Uji Keberanian Anda
 Kerap juga saya bersembang dengan kawan-kawan di mana saja saya berjumpa mereka. Poligami sentiasa menjadi topik paling hangat untuk diperkatakan. Bahkan cerita 'nikah' baru mampu menyegarkan mata yang hampir tertutup. Teringat suatu ketika saya bermusafir dengan se orang sahabat baik dari Kota Bharu menuju Kuala Lumpur. Beliau memandu kereta Mercedes sport berwarna hitam. Saya cuma penumpang saja. Dah habis modal kami borak, dia kelihatan mula menguap dan seakan mahu menutup matanya. "Bahaya ini" bisik saya dalam hati. Lantas otak saya ligat mencari idea untuk 'mengubati' rasa mengantuk beliau. Ya, poligami mungkin tajuk terbaik memandangkan jam sudah menunjukkan ke pukul 2 pagi.
"Yie, demo bilo nak tambah bini nyo?" Tanya saya dalam loghat Kelantan kepada sahabat saya yang bernama Syukri. Yie adalah nama manja beliau yang sering saya gunakan. "Ajaib!" Bisik saya dalam hati sambil tersenyum. Ternyata pertanyaan saya menyegarkan mata dan mindanya. "Demo (awak) ada calon ko untuk ambo (saya)" tanya Syukri kepada saya penuh bersemangat. Saya tersenyum sahaja lantas menjawab, " nanti ambo tolong cari" jawab saya sepontan. Lepas satu soalan satu soalan keluar dari mulut Syukri kepada saya kerana beliau memang telah tahu saya telah lama mengamalkan poligami.
"Di antara isu yang penting untuk dirungkaikan bagi siapa saja yang ingin berpoligami ialah 'keberanian'" kata saya pada Syukri. "Tanpa keberanian, sebanyak mana pun kita ada duit, kita tak mungkin berjaya untuk berpoligami". Sambung saya lagi. "Ni yang payah ni Dr" kata Syukri, memberi respon kepada pandangan saya tadi. Berani bermaksud bersedia berhadapan dengan berbagai reaksi yang pasti akan timbul bukan sahaja dari isteri yang sedia ada bahkan juga dari ibu bapa, mertua, anak-anak, famili, jiran, kawan tempat kerja bahkan seluruh rakyat, jika ianya melibatkan para pemimpin. Sukar ditemui isteri yang rileks dan tenang sahaja bila diberitahu suami akan beristeri lagi. Besar kemungkin isteri akan menjadi histeria sebaik saja mendapat tahu suami akan bernikah lagi. Ada juga yang terus meminta cerai. Tidak kurang yang bertindak lebih agresif dengan menjadikan pinggan mangkuk sebagai tempat melepaskan kemarahan. Bahkan yang lebih tragis, ada isteri yang sanggup memotong 'anu' suaminya." Saya terus meluahkan pandangan. Syukri nampaknya begitu khusuk mendengar sambil mengangguk-anggukkan kepalanya tanda bersetuju.
Bukan itu saja, kadangkala jika isteri boleh menerima, ibu bapa atau mertua pula yang cuba campur tangan dan cuba menghalang niat anda untuk berpiligami. Jika isteri sudah okay, ibu bapa dan mertua juga tiada halangan, anak-anak juga kadangkala akan jadi penghalang. Pendek kata keberanian dan kesanggupan se orang yang ingin berpoligami haruslah benar-benar mantap. Jika tidak hasratnya akan hanya tinggal angan-angan semata-mata.

Seakan tidak terasa masa berlalu begitu pantas sekali. Akhirnya kami sampai ke Kuala Lumpur dan ternyata Syukri terus bertenaga bahkan mungkin semakin bersemangat untuk berpoligami selepas sesi panjang bersama saya. Hingga kini saya tidak pasti samada beliau sudah pun mempunyai isteri baru atau sebaliknya. Ini kerana peristiwa kami bersama dalam permusafiran tersebut telah lebih 10 tahun berlalu!
Salam Ukhuwah dari saya. Dr Nik Rahim Nik Wajis (Ibn Nik Wajis) +6014 820 7111 (Call/Whatsapp) / +6018 356 3832 (call /sms only) Nilai, Negeri Sembilan

No comments:

Post a Comment

Featured Post

BENARKAH EMAS ADALAH PELABURAN TERBAIK SEPANJANG ZAMAN?

Assalamu 'alaikum dan salam sejahtera sahabat semua.  Emas seperti yang kita ketahui adalah logam yang amat tinggi nilainya. Jadi tidak ...