TUJUH LANGKAH MUDAH UNTUK BERPOLIGAMI
OLEH
DR NIK RAHIM BIN NIK WAJIS
SIRI KE 5
SIRI KE 5
Proses
untuk berpoligami
Jika
anda bernasib baik anda akan berjaya melepasi tahap pertama ini (iaitu tahap
mendapatkan kebenaran dari isteri anda untuk berpoligami). Isteri anda yang
solehah itu meskipun kelihatan di wajahnya kesayuan dan kesuraman, dengan hati
yang berat umpama beratnya memikul gunung Kinabalu, membenarkan anda untuk berpoligami.
Namun kebenaran lisan atau ‘diamnya’ isteri anda tanpa protes bukan jaminan
untuk anda berpoligami. Dalam Islam, diamnya se orang wanita setelah diminta
keizinan bererti dia telah meredhai atau membenarkan dia dikahwini atau dalam
kes poligami membenarkan suami berkahwin lagi.
Dalam
sebuah hadith yang diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi s.a.w
bersabda:
“Anak
dara hendaklah diminta izin manakala janda hendaklah diminta kebenaran. Lalu
para sahabat bertanya. “Bagaimana cara untuk mengetahui keizinan dari se orang
gadis kerana mereka biasanya pemalu?” Maka jawab Nabi s.a.w “Diamnya mereka
adalah tanda keredhaan mereka.”
Hadith
riwayat Muslim.
Dalam
meminta keizinan dari anak dara, ia adalah sunat dari sudut pandangan mazhab
Syafie. Bapa atau datuk boleh mengahwinkan anaknya yang masih dara walaupun
tanpa keizinan dari anak tersebut asal sahaja anak itu belum pernah bernikah.
Namun jika sudah bernikah atau sudah berstatus janda, maka bapa atau datuk tidak
harus menikahkannya kecuali setelah mendapat keizinan dari anaknya itu.
Poligami
memerlukan setiap calon melalui proses kebenaran mahkamah. Meskipun dari sudut
hukum syara’ se orang suami boleh sahaja berpoligami tanpa perlu terlebih
dahulu mendapat kebenaran dari mahkamah atau dari isterinya yang terdahulu.
Mendapatkan keizinan dari isteri dan juga mahkamah bertujuan untuk mengelakkan
suatu yang tidak diingini berlaku di kemudian hari.
Bernikah tanpa izin atau
restu dari isteri terdahulu akan menimbulkan banyak ketegangan dalam
rumahtangga apabila pernikahan tersebut dihidu baunya oleh isteri yang sedia
ada samada isteri pertama, kedua atau ketiga. Berdasarkan kepada kajian saya,
untuk berpoligami, tentangan akan datang bukan sahaja dari isteri pertama, tetapi
turut akan ada tentangan dari isteri-isteri yang lain samada kedua atau ketiga.
Ada orang berkata, yang paling payah adalah untuk perkahwinan yang kedua sebab
yang pertama akan menentangnya. Tapi bila masuk yang ke tiga sudah tidak ada
masalah kerana yang pertama akan berkata kepada yang kedua, “padan muka kamu,
dulu kamu rampas suami aku, sekarang giliran kamu pula untuk merasakan apa yang
aku rasa sebelum ini”. Pandangan ini biasanya datang dari mereka yang tiada
pengalaman.
Bagi mereka yang pernah melalui proses berpoligami pastinya ia
sangat berbeza. Kaedahnya sangat mudah. Jika suami memiliki se orang isteri,
dan suami tersebut mempunyai sebiji kek yang sangat enak, maka si isteri akan
mendapat bahagian yang sangat besar kerana hanya dia se orang yang akan
menikmati kek tersebut. Namun bila ada se orang lagi isteri, maka kek tersebut
terpaksa dibahagi dua. Dan jika ditambah lagi maka akan semakin berkuranglah
kek tersebut untuk dinikmati. Justeru, adalah ‘normal’ untuk mana-mana isteri
untuk memprotes perkahwinan suami mereka tanpa mengira di nombor berapa mereka
berada. Apapun semuanya terpulang kepada ‘jenis’ isteri anda. Tajuk ini akan
bahaskan secara lebih terperinci nanti insya Allah.
Kebanyakan
mahkamah memerlukan kebenaran dari isteri secara rasmi barulah anda dibenarkan
untuk berpoligami. Jika anda sudah mendapat kebenaran dari isteri sebelumnya
tiba-tiba isteri bertukar fikiran semasa di mahkamah, maka hasrat anda untuk berpoligami
juga akan menjadi pudar. Berdasarkan kepada pengalaman saya di Pahang, semua
isteri akan dipanggil hadir ke mahkamah dan hakim mahkamah Tinggi Syariah akan
bertanya persetujuan isteri atau isteri-isteri sebelum membuat keputusan
muktamad. Jika isteri membantah dan anda pula gagal mematahkan hujah isteri,
permohonan anda mungkin akan ditolak oleh mahkamah. Alhamdulillah, dalam kes
saya, Yang Amat Arif Hakim telah membenarkan permohonan saya. Sebenarnya saya
sendiri pun merasa sangat terkejut kerana bagi saya kebenaran yang dibuat oleh
hakim terlalu mudah dan di luar jangkaan saya sama sekali. Alhamdulillah!
Sebaik
keluar dari kamar hakim saya bertanya kepada tuan pendaftar tentang isu ini
lantas beliau berkata “hakim berpandangan bahawa lelaki kalau memang dia sudah
merancang untuk bernikah, dan dia pula berkemampuan, keluarga sebelah perempuan
juga telah bersetuju, maka kita akan mudahkan. Jika tidak, mereka tetap akan
bernikah juga. Daripada mereka menikah di Siam, biarlah mereka bernikah di sini
supaya tidak berlaku masalah di kemudian hari.” Saya menganggukkan kepala tanda
memahami kata-kata dari tuan pendaftar tadi dan berlalu dengan perasaan yang
sangat lega. Terima kasih adinda-adindaku! Fb 15.7.2018
Salam Ukhuwah dari saya. Dr Nik Rahim Nik Wajis (Ibn Nik Wajis) +6014 820 7111 (Call/Whatsapp) / +6018 356 3832 (call /sms only) Nilai, Negeri Sembilan
No comments:
Post a Comment