Featured Post

EMAS: PELABURAN TERBAIK ZAMAN BERZAMAN

Image
CARA MUDAH UNTUK DAFTAR QUANTUM METAL DNR GOLD TEAM KLIK SAJA LINK DI ATAS ATAU SCAN QR CODE Prof Madya Dr Nik Rahim Nik Wajis  Founder DNR Gold Team Salam sahabat semua.  Emas seperti yang kita ketahui adalah logam yang amat tinggi nilainya. Jadi tidak hairanlah sejak sekian lama, emas dijadikan sandaran mata wang di seluruh dunia. Harga emas yang amat stabil menjadikan ianya sebagai salah satu pelaburan jangka panjang yang amat menguntungkan. Hari ini dengan teknologi yang ada, pelaburan dalam emas tidak lagi serumit sebelum ini. Jika sebelum ini, kita terpaksa ke kedai emas untuk mendapatkan emas dan kemudian menyimpannya, namun kini kita tidak lagi perlu melakukannya sedimikian rupa. Kini kita boleh membeli emas dan melaburkannnya dengan cara yang amat mudah dan selamat. Kita tak perlu lagi khuatir emas yang kita simpan di rumah dicuri atau dirompak. Emas hanya dihujung jari anda! Apa yang lebih menarik, kini melalui Quantum Metal (QM), anda bukan sahaja boleh melabur dalam emas, t

BILA ANDA PERLU BERPOLIGAMI?


TUJUH LANGKAH MUDAH UNTUK BERPOLIGAMI

SIRI KE 12

OLEH

DR NIK RAHIM NIK WAJIS

PESYARAH KANAN, FAKULTI SYARIAH DAN UNDANG-UNDANG, USIM

(PENGAMAL POLIGAMI SEJAK 2007)




BILA ANDA PERLU BERPOLIGAMI?

Sepertimana yang dijelaskan sebelum ini, perkahwinan itu adalah fitrah. Poligami juga adalah fitrah. Namun tidak semua orang mampu berkahwin begitu juga tidak semua boleh berpoligami. Meskipun dari sudut hukum, ia kelihatan mudah, namun hakikat sebenar perkahwinan adalah jauh lebih sukar. Sama juga dengan poligami. Ramai orang melihat pengamal poligami tersenyum gembira kerana dikelilingi oleh ‘bidadari-bidadari’ yang bersedia untuk melayan dan memenuhi kehendak suami, namun mereka tidak tahu bahawa dalam kegembiraan itu kadangkala tersembunyi kedukaan, keresahan dan kedukacitaan. Justeru setiap lelaki harus mengetahui waktunya yang sesuai untuk berpoligami. Itupun jika semua syarat-syarat lain sudah dipenuhi.

Secara umum poligami diharuskan apabila seseorang itu berkeyakinan berdasarkan kepada apa yang dimiliki dari sudut fizikal, kewangan, mental dan juga emosi. Namun tidak semua yang memiliki sifat-sifat tersebut akan berpoligami bahkan ramai yang memilih untuk setia kepada isteri pertama kerana berbagai sebab. Namun tidak kurang pulang yang memilih untuk berpoligami apabila wujudnya sebab atau alasan yang kuat untuk berpoligami. Lelaki jenis ini hanya akan berpoligami bila keadaan terdesak dan dia tidak lagi mampu untuk bersabar. Dari terlibat dengan kemaksiatan, maka bagi mereka berpoligami adalah cara terbaik untuk menyelesaikan kemelut yang dihadapi.

 Diantara sebab-sebab kenapa lelaki memilih untuk berpoligami dan ianya diharuskan oleh hukum syara’ ialah:
1. Isteri yang mandul.
Mandul maksudnya isteri yang tidak mampu untuk melahirkan anak. Ia menjadi satu dilema bagi se orang lelaki. Jika boleh dia tidak mahu melukai perasaan isterinya kerana rumahtangga yang dibina sekian lama amat membahagiakan. Tidak ada sebab lain yang memungkin dia untuk mencari isteri yang lain. 

Namun dalam masa yang sama keinginan untuk memiliki zuriat sendiri semakin hari semakin memuncak. Ada yang sanggup bersabar sehingga berbelas tahun hanya kerana ingin menjaga hati pasangannya namun setelah berbagai usaha dilakukan, akhir pakar perubatan menegsahkan bahawa si isteri  tidak akan mampu melahirkan anak kerana kemandulan yang dialami. 

Akhirnya suami nekad untuk berkahwin lagi dengan niat yang jelas dan terang iaitu untuk mendapatkan zuriat yang diharapkan akan mendoakannya apabila sudah tiada di dunia ini. Pilihan ini diambil kerana dia masih sayangkan isterinya. Pastinya anda akan tertanya-tanya khususnya wanita. Bagaimana mungkin se orang lelaki berpoligami dan dalam masa yang sama menyakiti isterinya dengan berkahwin lain?

Jawapanya mudah. Jika isteri gagal melahirkan anak dan disahkan pula oleh pakar perubatan, maka pada zahirnya wanita tersebut boleh diceraikan kerana kegagalan melahirkan anak akan membawa kepada permasalahan dalam hubungan antara suami dan isteri Apatah lagi jika si suami amat-amat memerlukan zuriat dan tidak mampu lagi menunggu lebih lama. 

Namun kerana sayangnya kepada isterinya itu, lelaki tersebut tidak menceraikan isteri pertamanya bahkan meneruskan kehidupan mereka sebagai suami isteri. Jadi kepada para wanita yang diduga dengan situasi sebegini, anda harus bersabar dengan dugaan Allah dan bersyukur kerana status anda masih lagi kekal sebagai se orang isteri dan bukan se orang janda! Pastinya berpoligami dalam hal ini jauh lebih mulia berbanding perceraian yang pastinya membawa pelbagai kesan terhadap kedua-dua suami isteri tersebut.

Justeru, si isteri tidak sepatutnya  menghalang cita-cita dan keinginan suaminya untuk beristeri lain bagi mendapatkan  zuriat. Ini adalah jalan keluar terbaik bagi menghadapi kemelut tersebut bahkan ianya lebih   mulia dan disukai oleh Allah s.w.t daripada terjerumus ke dalam lembah kehinaan dari hubungan zina yang terkutuk. Di dalam Al Quran Allah berfirman:

وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا

“Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan ).” 
Surah al-Isra’ : 32

BERSAMBUNG....

Nota: Jika sahabat merasakan artikel ini bermanfaat, pohon like, share dan subscribe blog ini. Terima kasih atas sokongan sahabat semua.



Salam Ukhuwah dari saya. Dr Nik Rahim Nik Wajis (Ibn Nik Wajis) +6014 820 7111 (Call/Whatsapp) / +6018 356 3832 (call /sms only) Nilai, Negeri Sembilan

Comments

Popular posts from this blog

Faktor Penghijrahan Nabi Muhammad S.A.W

EMAS: PELABURAN TERBAIK ZAMAN BERZAMAN

WAKAF EBOOK UNTUK DIMANFAATKAN OLEH SEMUA