Tuesday, April 14, 2020

Bila PKP Disambung lagi

Bila PKP disambung Lagi
Oleh

Dr Nik Rahim Nik Wajis
Pensyarah Kanan, Fakulti Syariah dan Undang-Undang,
Universiti Sains Islam Malaysia
Email: dr_nikrahim@yahoo.com

Rata-rata sudah menjangkakan bahawa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akan dilanjutkan lagi. Ini adalah kali kedua PKP dilanjutkan setelah lanjutan pertama yang dibuat sebelum ini yang akan berakhir pada 14.4.2020 ini. Ini kerana masih terdapat ratusan kes baru dilaporkan setiap hari. 



Meskipun jumlah kes baharu menampakkan penurunan, namun ia bukan petunjuk yang jelas bahawa penularan covid 19 ini akan segera berakhir. Bagi menambah keseriusan pandemik covid 19 ini, terdapat pula kes-kes yang menyebabkan kematian. 

Meskipun jika dilihat kepada statistik kematian, kita dapati lebih 80% adalah dari mereka yang berusia lanjut dan mempunyai latar belakang penyakit kronik seperti sakit jantung, kencing manis, darah tinggi dan lain-lain, namun ia tetap menjadi igauan buruk kepada seluruh rakyat Malaysia khususnya mereka yang kehilangan insan yang disayangi yang menjadi tempat bergantung. 

Pun begitu, rakyat Malaysia seharusnya bersyukur kerana meskipun terpaksa berhadapan dengan cabaran covid 19 ini, peratusan kematian di Malaysia adalah yang terendah iaitu sebanyak 1.6 peratus berbanding 4.5 peratus kadar kematian global.

Secara umumnya tiada suara-suara sumbang yang terpacul keluar dari mana-mana pihak samada individu atau badan-badan bukan kerajaan (NGO) yang menentang penyambungan PKP kerana semua rakyat akur dan faham akan peri pentingnya keputusan ini diambil demi memutuskan rangkaian covid 19 yang kini meragut puluhan ribu nyawa manusia di seluruh dunia. 

Menamatkan PKP terlalu awal boleh dianggap sebagai memasang bom jangka yang akan meletup bila-bila masa dan akan mengorbankan lebih banyak nyawa. Justeru, pihak kerajaan atas nasihat Kementerian Kesihatan membuat keputusan melanjutkan tempoh PKP sekali lagi sehingga 28.4.2020.


Meskipun tiada kedengaran jerit pekik dan protes atas keputusan kerajaan ini, namun pastinya akan kedengaran rintihan sayu yang menikam kalbu dari sebahagian masyarakat khususnya yang berada dalam kategori B40. Mereka ini ibarat, kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. 

Bagi golongan ini keputusan kerajaan memanjangkan tempoh PKP ibarat mencurah cuka di anggota yang luka. Pedihnya bukan kepalang. Dengan PKP ini mereka tidak dapat meneruskan aktiviti pekerjaan seperti kebiasaanya. Akibatnya mereka akan hilang punca pendapatan. Justeru, mereka amat-amat memerlukan bantuan yang beterusan demi kelangsungan hidup sepanjang PKP ini.

Meskipun pihak kerajaan dan juga NGO serta orang perseorangan telah pun menghulurkan bantuan seperti makanan dan keperluan asas, namun pada hakikatnya ia jauh dari mencukupi.

Justeru, sekali lagi pihak kerajaan perlu bersedia untuk mengambil langkah tambahan bagi pakej rangsangan ekonomi prihatin rakyat (PRIHATIN) yang lebih khusus kepada golongan B40 kerana mereka ini lebih hebat penderitaanya berbanding golongan M40.

Ini tidak bermakna pihak kerajaan perlu meminggirkan golongan M40, atau golongan usahawan khususnya dari kategori PKS, kerana mereka ini juga tetap terkesan dengan PKP ini, namun keutamaan mestilah diberikan kepada golongan yang lebih memerlukan. 


Pihak kerajaan perlu meletakkan prioriti yang tepat kerana tidak selamanya kerajaan mampu memberikan bantuan berterusan kepada semua golongan. Dengan kejatuhan harga petroleum ke paras AS$32 setong, ia banyak menjejaskan ekonomi negara dan sekaligus menyusutkan pendapatan negara kerana negara bergantung sebanyak 30.9 peratus daripada pendapatan yang disumbangkan oleh hasil petroleum. 

Justeru kerajaan, mahu tidak mahu harus memilih hanya golongan-golongan yang tertentu untuk diberikan bantuan. Pastinya golongan B40 yang wajar diberikan perhatian yang lebih berbanding golongan lain. 


Salam Ukhuwah dari saya. Dr Nik Rahim Nik Wajis (Ibn Nik Wajis) +6014 820 7111 (Call/Whatsapp) / +6018 356 3832 (call /sms only) Nilai, Negeri Sembilan

No comments:

Post a Comment