Tuesday, April 14, 2020

Peranan Institusi Masjid Dalam Menangani Covid 19

Peranan Institusi Masjid Dalam Menangani Covid 19
Oleh
Dr Nik Rahim Nik Wajis
Pensyarah Kanan, Fakulti Syariah dan Undang-Undang,
Universiti Sains Islam Malaysia
Email: dr_nikrahim@yahoo.com

Sudah hampir sebulan rakyat Malaysia terpaksa ‘terperap’ di rumah akibat dari Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) rentetan penularan pandemik covid-19. Sehingga kini masih belum nampak tanda yang jelas, pandemik ini akan berakhir setidak-tidaknya untuk beberapa tempoh akan datang ini. Kita bersyukur, kerana rata-rata rakyat Malaysia mematuhi PKP. Jika pun ada yang ‘degil’ jumlahnya tidaklah begitu membimbangkan. Dengan tindakan tegas yang diambil oleh pihak berkuasa, jumlah mereka yang degil dilihat semakin berkurangan.
Sebagai rakyat Malaysia, kita harus merasa bangga kerana rakyat Malaysia sebenarnya amat prihatin dan pemurah dan rela berkorban tenaga dan wang ringgit mereka untuk membantu mereka yang terkesan dengan PKP ini. Ramai orang persendirian yang turun padang membantu meringankan beban yang ditanggung oleh sebahagian penduduk dan ada yang melalui NGO. Mereka bertungkus lumus mengutip dana dan membeli barangan keperluan dan kemudian menghantar barangan tersebut ke penempatan-penempatan penduduk yang memerlukan.

Mungkin ramai juga yang tertanya-tanya, di mana institusi masjid   dan apa peranan yang telah dimainkan dalam menghadapi covid 19 ini? Tidak dinafikan ada masjid-masjid yang telah menyumbang berbagai barangan keperluan kepada yang memerlukan, namun persoalannya berapa banyak yang disumbangkan? Apakah ia mencukupi? Apakah ia sepadan dengan jumlah kutipan dan wang yang masih berbaki dalam akaun?
Institusi masjid seharusnya menjadi penggerak dalam menghadapi cabaran yang dihadapi oleh negara serta rakyatnya. Pengerusi dan Ahli Jawatankuasa masjid sepatutnya turun padang, memulakan langkah mencari dan membantu ahli kariah yang memerlukan bantuan. Usah sayang dan kedekut untuk memberi infak dari wang yang dikutip setiap minggu kerana wang tersebut sememangnya untuk dibelanjakan dan bukan untuk dibanggakan dengan masjid-masjid lain kerana mempunyai kutipan paling tinggi. Itu bukan matlamat mereka yang memberi infak saban minggu. Pemberi infak tidak akan berbangga jika masjid ada wang simpanan ratusan ribu bahkan mungkin jutaan ringgit. Para Jemaah akan berbangga apabila semua wang yang dikutip dibelanjakan untuk tujuan yang murni seperti membantu meringankan kesengsaraan ahli kariah yang terkesan akibat covid 19 ini.
Saya berpeluang berbual melalui telefon dengan sahabat lama saya, semasa kami sama-sama bertugas di Maahad Tahfiz Pahang suatu ketika dahulu iaitu Dr Abdullah Ismail yang merupakan Pengerusi Masjid Temerloh Jaya (MTJ), masjid   yang dianugerahkan sebagai masjid cemerlang Negeri Pahang pada tahun 2019 oleh Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP). Saya berjaya mengorek sedikit rahsia di sebalik kejayaan masjid di bawah kepimpinan beliau. Antara lain beliau menyebutkan bahawa MTJ tidak kedekut untuk berbelanja dan berinfak untuk keselesaan ahli jemaah dan sangat pro aktif membantu masyarakat sekitar termasuk mereka yang bukan Islam. Dalam menangani covid 19, pihak MTJ telah membelanjakan sekitar RM30,000 untuk membantu menyediakan makanan dan keperluan asas kepada 700 kelurga yang memerlukan. Wang tersebut adalah hasil sumbangan syarikat-syarikat perniagaan termasuk dari pemilik perniagaan bukan Islam serta orang perseorangan. Apa yang menarik, antara yang turut menyumbang adalah se orang ahli kariah yang berstatus OKU.
Beliau turut bersetuju bahawa antara isu yang membelenggu masjid-masjid di seluruh Malaysia ialah mereka ‘kedekut’ dan berkira-kira untuk berbelanja Menurut satu laporan akhbar, di Terengganu sebagai contoh terdapat masjid di negeri tersebut yang mempunyai simpanan tabung hasil sumbangan orang ramai mencecah hampir RM1 juta, namun tidak dibelanjakan untuk pembangunan masyarakat Islam. Fakta ini didedahkan sendiri oleh MAJLIS Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (MAIDAM).
Sikap seperti ini perlu dikikis dari minda Pengerusi dan ahli jawatakuasa masjid. Mereka perlu faham bahawa wang yang disumbangkan oleh ahli jemaah saban minggu adalah untuk dibelanjakan bagi kegunaan masjid serta keselesaan ahli jemaah. Wang tersebut juga perlu digunakan bagi membantu mereka yang susah dan memerlukan khususnya dalam tempoh PKP ini. Fungsi masjid bukan hanya sekadar tempat beribadat dan penyebaran ilmu, tetapi juga harus menjadi pusat penyelesai masalah kepada masyarakat setempat.
Salam Ukhuwah dari saya. Dr Nik Rahim Nik Wajis (Ibn Nik Wajis) +6014 820 7111 (Call/Whatsapp) / +6018 356 3832 (call /sms only) Nilai, Negeri Sembilan

No comments:

Post a Comment