Featured Post

EMAS: PELABURAN TERBAIK ZAMAN BERZAMAN

Image
CARA MUDAH UNTUK DAFTAR QUANTUM METAL DNR GOLD TEAM KLIK SAJA LINK DI ATAS ATAU SCAN QR CODE Prof Madya Dr Nik Rahim Nik Wajis  Founder DNR Gold Team Salam sahabat semua.  Emas seperti yang kita ketahui adalah logam yang amat tinggi nilainya. Jadi tidak hairanlah sejak sekian lama, emas dijadikan sandaran mata wang di seluruh dunia. Harga emas yang amat stabil menjadikan ianya sebagai salah satu pelaburan jangka panjang yang amat menguntungkan. Hari ini dengan teknologi yang ada, pelaburan dalam emas tidak lagi serumit sebelum ini. Jika sebelum ini, kita terpaksa ke kedai emas untuk mendapatkan emas dan kemudian menyimpannya, namun kini kita tidak lagi perlu melakukannya sedimikian rupa. Kini kita boleh membeli emas dan melaburkannnya dengan cara yang amat mudah dan selamat. Kita tak perlu lagi khuatir emas yang kita simpan di rumah dicuri atau dirompak. Emas hanya dihujung jari anda! Apa yang lebih menarik, kini melalui Quantum Metal (QM), anda bukan sahaja boleh melabur dalam emas, t

Perintah Kawalan Pergerakan (PKP): Masa Terbaik Berjinak dengan Penulisan

Perintah Kawalan Pergerakan (PKP):
 Masa Terbaik Berjinak dengan Penulisan
Oleh

Dr Nik Rahim Nik Wajis
Pensyarah Kanan, Fakulti Syariah dan Undang-Undang,
Universiti Sains Islam Malaysia
Email: dr_nikrahim@yahoo.com



Ramai pelajar saya berkata mereka tidak mempunyai bakat untuk menulis apabila diminta untuk menghantar karya penulisan mereka sebagai salah satu aktiviti masa lapang semasa PKP. Saya berjanji untuk memberikan mereka hadiah sebagai galakan untuk mereka menulis. Namun karya yang diharapkan tetap tidak kunjung tiba. 

Saya tidak pasti sama ada kata-kata bahawa mereka tidak mempunyai bakat itu suatu realiti atau satu alasan yang sengaja dicipta untuk mengelakkan diri dari membuat komitmen untuk menulis.

Hakikatnya menulis tidak sepayah yang dibayangkan oleh ramai orang. Anak-anak saya di usia semuda 9 tahun sudah saya latih untuk menulis dan kini sudah hampir menyiapkan buku cerita kanak-kanaknya. 



Isteri saya sebelum ini juga tidak pernah menulis namun kini beliau sudah hampir menyiapkan buku berkaitan kaedah berkesan untuk menurunkan berat badan tanpa perlu berlapar. 


Salah se orang anak perempuan saya yang juga tidak pernah menulis dan menerbitkan apa-apa buku sebelum ini juga sedang menyiapkan buku cerita kanak-kanak dengan berbagai topik menarik. 



Irfan Hafiz, se orang pemuda cacat yang berasal dari Sri Lanka, hanya menggunakan satu jari sambil berbaring di atas katil untuk menulis dan beliau telah berjaya menerbitkan 3 buah buku dalam bahasa Inggeris sebelum beliau dijemput oleh Yang Maha Pencipta.

Saya kongsikan ini semua adalah bertujuan untuk menggambarkan hakikat sebenar tentang penulisan. Menulis sebenarnya tidak begitu sukar asal saja kita mahu untuk mencuba. Kita tidak perlu menjadi profesor atau sarjana, atau berkelulusan tinggi untuk menulis. 

Semua orang boleh menulis.  Tidak perlu dirisaukan sangat tentang lenggok bahasa serta istilah-istilah yang terlalu akademik kerana kita bukan penulis profesional yang tulisan mereka dibaca oleh ramai orang di seluruh dunia. Tulislah mengikut tahap dan kemampuan kita. Tulislah sesuatu yang kita sukai kerana akan ada di luar sana orang yang suka membaca karya penulisan kita.



Tulislah agar kita ada sesuatu yang berharga untuk tatapan anak cucu kita di masa akan datang. Tulislah kerana tulisan kita mungkin mampu membawa sinar kegembiraan buat mereka yang berduka lara, membuat orang lain bangkit dari kegagalan, membuat orang lain tersenyum gembira bahkan mungkin tulisan kita mampu mengubah dunia. Nabi SAW bersabda:

“Apabila mati anak Adam, akan terputuslah segala amalanya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, anak soleh yang mendoakannya dan ilmu yang bermanfaat”
Hadith riwayat Muslim.

Menulis termasuk dalam kategori ilmu yang bermanfaat.
Menulis sebenarnya boleh dijadikan terapi kepada jiwa yang kebosanan akibat PKP. Menjadi penulis menyebabkan kita sering berfikir mencari ilham dan ini akan menjadikan kita  khusyuk dan masa terasa begitu pantas berlalu berbanding mereka yang tidak melakukan apa-apa selain termenung dan membuang masa dengan sia-sia.

Hari ini penulisan menjadi sangat mudah kerana segala maklumat yang kita perlukan berada di hujung jari. Jika anda se orang pelajar, tulislah tentang pengalaman pahit dan manis semasa mula-mula menjejakkan kaki ke sekolah atau universiti. 



Jika anda se orang yang sudah bekerja, kongsikanlah peristiwa-peristiwa yang mencuit hati sejak anda mula bekerja hingga kini. Jika anda sudah pencen, curahkan segala pengalaman-pengalaman bekerja puluhan tahun untuk dijadikan iktibar dan pengajaran kepada mereka yang baru melangkahkan kaki  ke alam pekerjaan. 

Jika anda se orang suri rumah dan anda  minat memasak, tulislah tentang masakan dan carilah maklumat tambahan melalui internet. Mudahkan? 
Usah berlengah lagi. Guna masa PKP ini sebagai langkah awal untuk menjadi penulis tersohor suatu masa nanti. Jika bukan sekarang bila lagi? Jika bukan kita, siapa lagi?



Salam Ukhuwah dari saya. Dr Nik Rahim Nik Wajis (Ibn Nik Wajis) +6014 820 7111 (Call/Whatsapp) / +6018 356 3832 (call /sms only) Nilai, Negeri Sembilan

Comments

Popular posts from this blog

Faktor Penghijrahan Nabi Muhammad S.A.W

EMAS: PELABURAN TERBAIK ZAMAN BERZAMAN

WAKAF EBOOK UNTUK DIMANFAATKAN OLEH SEMUA