Saturday, May 16, 2020

SOLAT JUMAAT 12 ORANG: DARI MANA ASASNYA?

SOLAT JUMAAT 12 ORANG: DARI MANA ASASNYA
Oleh
Dr Nik Rahim Nik Wajis
Pensyarah Kanan, Fakulti Syariah dan Undang-Undang,
Universiti Sains Islam Malaysia
Email: dr_nikrahim@yahoo.com

Terdapat sedikit kekecohan berlaku di medan media sosial apabila ada beberapa negeri seperti Johor dan Selangor yang mula membenarkan solat Jumaat diadakan kembali setelah beberapa minggu tidak dibenarkan akibat penularan Covid-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan. Isu yang dibincangkan bukan hanya berkisar tentang kebenaran untuk kembali mendirikan solat Jumaat yang merupakan syiar Islam yang dihidupkan saban minggu, tapi kepada jumlah ahli jemaah yang dibenarkan menghadiri solat jumaat yang bakal diadakan. Persoalan yang hangat diperdebatkan ialah tentang jumlah jemaah yang dibenarkan hadir iaitu seramai 12 orang sahaja. Suasana ini timbul disebabkan ianya satu norma baru yang tidak pernah dihadapi oleh penduduk Malaysia yang beragama Islam. Sejak sekian lama rata-rata umat Islam berpegang kepada mazhab Syafie yang menjadikan jumlah 40 orang sebagai syarat sahnya solat Jumaat. Penulis masih teringat suatu ketika dahulu semasa di kampung di negeri Pahang, tuan imam terpaksa mengira jumlah ahli jemaah sebelum memulakan solat Jumaat bagi mempastikan jumlahnya mencukupi 40 orang. Ada kalanya, solat Jumaat terpaksa ditukar kepada solat zohor kerana jumlah jemaah tidak mencukupi 40 orang.
Ia satu gambaran bahawa di Malaysia, umat Islam sangat patuh kepada mazhab Syafie. Namun itu semua sudah tinggal sejarah. Kini umat Islam sudah semakin terdedah kepada pelbagai maklumat dan informasi dan ini menjadikan mereka lebih terbuka dan tidak terlalu ‘taksub’ kepada mazhab.
Solat Jumaat dengan jumlah 12 orang jemaah sebenarnya ada asasnya namun ia bukan dari pandangan Imam Syafie. Menurut mazhab Syafie dan Hanbali, jumlah minimum bagi solat Jumaat ialah 40 orang. Manakala mazhab Hanafi pula menyatakan bahawa sah solat Jumaah dengan kehadiran sekurang-kurangnya 3 orang tidak termasuk imam. Di sisi mazhab Maliki pula jumlah yang wajib hadir bagi solat Jumaat ialah 12 orang tidak termasuk imam. Jadi berdasarkan kepada pandangan-pandangan ini, jelaslah bahawa pandangan mazhab Maliki telah diambil sebagai sandaran kepada jumlah jemaah yang dibenarkan untuk solat Jumaat iaitu seramai 12 orang. Pengambilan mazhab lain yang bukan mazhab yang menjadi pegangan seseorang dipanggil talfiq.  Sebagai contoh seseorang  mengambil wuduk ikut cara Mazhab Hanafi tetapi solat pula mengikut  cara mazhab Syafie.  Menurut pandangan ulamak, talfiq dalam bentuk sebegini adalah diharuskan kerana kedua-dua amalan iaitu wuduk dan solat telah sempurna dilakukan menurut mazhab tertentu. Adapun talfiq yang tidak dibenarkan ialah talfiq dalam kes yang melibatkan perkahwinan. Sebagai contoh seseorang berkahwin tidak menggunakan wali kerana menuruti mazhab Hanafi, wanita boleh mengahwinkan dirinya sendiri tanpa wali.. Saksi juga tidak diperlukan berdasarkan kepada mazhab Maliki. Jadi yang tinggal cuma, lelaki dan wanita yang hendak berkahwin. Talfiq jenis ini diharamkan kerana ia boleh membawa kepada perzinaan.






Salam Ukhuwah dari saya. Dr Nik Rahim Nik Wajis (Ibn Nik Wajis) +6014 820 7111 (Call/Whatsapp) / +6018 356 3832 (call /sms only) Nilai, Negeri Sembilan

No comments:

Post a Comment

Featured Post

BENARKAH EMAS ADALAH PELABURAN TERBAIK SEPANJANG ZAMAN?

Assalamu 'alaikum dan salam sejahtera sahabat semua.  Emas seperti yang kita ketahui adalah logam yang amat tinggi nilainya. Jadi tidak ...