Wednesday, January 18, 2023

LANGKAH MENGHADAPI KRISIS EKONOMI DUNIA 2023


Prof Madya Dr Nik Rahim Nik Wajis

Pensyarah Fakulti Syariah dan Undang-Undang, USIM.

Email: drnikrahim@usim.edu.my

LANGKAH MENGHADAPI KRISIS EKONOMI DUNIA 2023

Bank Dunia dalam satu laporan menyebutkan bahawa dunia mungkin semakin menghampiri kemelesetan global pada tahun 2023. Ini adalah rentetan krisis kewangan  yang berlaku di seluruh dunia. Bank-bank pusat di seluruh dunia secara serentak menaikkan kadar faedah sebagai tindak balas kepada inflasi.  Kadar faedah pada akhir tahun 2022 mencatatkan kenaikan mendadak yang mana ianya tidak pernah disaksikan sejak lebih lima dekad yang lalu.

Memandangkan ekonomi dunia terus menghadapi ketidaktentuan ini, maka adalah penting untuk setiap individu dan juga pemilik perniagaan untuk mengambil langkah proaktif dan bersiap siaga bagi menghadapi krisis ekonomi pada tahun 2023 ini. Meskipun adalah mustahil untuk meramalkan secara tepat krisis ekonomi yang bakal berlaku,  namun beberapa langkah dan  strategi perlu diambil bagi memastikan individu dan juga pemilik perniagaan bersedia untuk mengharungi sebarang kemelut ekonomi yang mendatang.

Langkah pertama yang wajar dilakukan untuk menghadapi krisis ekonomi pada tahun 2023 ialah membuat perancangan kewangan. Dalam membincangkan tentang perancangan kewangan, kisah Nabi Yusof AS yang diceritakan oleh al Quran wajar diambil pengajaran. Allah SWT berfirman yang bermaksud:

“Dia (Yusuf) berkata, "Agar kamu bercocok tanam tujuh tahun (berturut-turut) sebagaimana biasa; kemudian apa yang kamu tuai hendaklah kamu biarkan di tangkainya kecuali sedikit untuk kamu makan.”

Surah Yusof: Ayat 47.

Apabila bencana menimpa negara Mesir semasa era Nabi Yusuf AS,  Baginda  yang telah dilantik oleh Raja Mesir menjawat jawatan penting bagi menguruskan   khazanah negara mengingatkan rakyat Mesir melalui  tafsiran mimpi Raja, yang mana   mimpi tersebut menggambarkan  bahawa negara Mesir akan mengalami kemerosotan ekonomi yang sangat hebat  akibat kemarau di mana ladang-ladang tidak akan dapat mengeluarkan hasil. Oleh itu rakyat harus berusaha dengan bercucuk tanam   hasilnya dijaga dengan baik. Hanya sebahagian sahaja yang digunakan sementara selebihnya disimpan untuk menghadapi suasana kemarau yang mendatang. Pengajaran dari kisah ini adalah bahawa setiap individu bahkan juga pemilik perniagaan  perlu sentiasa berjimat cermat dan berhemah dalam berbelanja serta sentiasa mempastikan sebahagian hasil yang diperolehi, disimpan untuk kegunaan di waktu-waktu sukar yang mendatang.

Perancangan kewangan harus merangkumi belanjawan, senarai perbelanjaan, dan rancangan untuk menyimpan dan melabur. Perancangan kewangan ini tidak akan berjaya jika sekiranya tiada iltizam yang tinggi untuk menjayakannya. Mulakan perancangan dengan mengawal nafsu dalam berbelanja. Berbelanja hanya jika ianya benar-benar penting dan perlu.

Perancangan ini juga harus disesuaikan dengan situasi kewangan sama ada  individu atau pemilik perniagaan. Namun begitu ia tidak seharusnya terlalu rigid dan tidak  membenarkan sebarang  fleksibiliti sekiranya berlaku kemelesetan ekonomi di luar dugaan. Selain dari itu, adalah  penting untuk menyemak perancangan yang dilakukan  secara berkala untuk memastikan ia masih relevan dan terkini.

Langkah kedua ialah mempelbagaikan pelaburan. Mempelbagaikan pelaburan bermaksud tidak hanya menumpukan pelaburan dalam satu-satu portfolio sahaja. Ia harus merentas kelas aset yang berbeza.    Langkah ini boleh membantu mengurangkan risiko dan  dalam masa yang sama menyediakan masa depan kewangan yang lebih terjamin. Selain itu, adalah penting untuk melabur dalam aset yang tidak terikat secara langsung dengan pasaran saham, seperti emas, perak serta  mata wang kripto. Namun begitu ia bergantung kepada kesediaan setiap individu atau pemilik perniagaan sama ada sanggup atau tidak untuk berhadapan dengan risiko dalam pelabuan ini khususnya yang melibatkan wang kripto kerana ia mempunyai kadar volatiliti yang sangat tinggi.  Langkah-langkah ini jika diambil sedikit sebanyak mampu boleh memberikan perlindungan terhadap turun naik pasaran dan membantu melindungi individu dan juga pemilik perniagaan daripada kerugian semasa berlakunya kemelesetan ekonomi.

Langkah ketiga ialah mewujudkan  tabung kecemasan. Tabung  kecemasan ialah akaun simpanan yang boleh digunakan untuk menampung perbelanjaan yang tidak dijangka atau untuk menyediakan sumber kewangan sekiranya berlaku krisis ekonomi. Adalah penting untuk menyimpan sekurang-kurangnya tiga hingga enam bulan perbelanjaan dalam tabung kecemasan untuk memastikan wang yang mencukupi untuk menampung sebarang kos yang tidak dijangka.

Langkah keempat ialah mengurangkan hutang. Mengurangkan hutang boleh membantu membebaskan aliran tunai dan memberikan lebih fleksibiliti kewangan semasa kegawatan ekonomi. Usah berhutang kecuali jika ia benar-benar perlu sama ada untuk perbelanjaan berbentuk peribadi atau untuk tujuan perniagaan. Selain itu, mengurangkan hutang boleh membantu meningkatkan kemampuan  kredit, yang boleh memberi manfaat kepada perniagaan dan individu semasa tempoh ketidaktentuan ekonomi.

Akhir sekali, adalah penting untuk sentiasa peka dengan perkembangan ekonomi semasa  dan bersedia untuk membuat pelarasan jika perlu. Mengikuti perkembangan terkini dengan berita dan arah aliran ekonomi boleh membantu memastikan individu dan pemilik perniagaan  bersedia menghadapi sebarang krisis ekonomi yang mungkin berlaku pada tahun 2023.

Dengan mengikuti langkah-langkah ini, individu dan pemilik perniagaan   boleh memastikan bahawa mereka bersedia untuk menghadapi krisis ekonomi yang bakal membadai pada tahun 2023.  



Salam Ukhuwah dari saya. Prof Madya Dr Nik Rahim Nik Wajis +6018 356 3832 (Call/Whatsapp) / +6014 820 7111 (call /sms only) Nilai, Negeri Sembilan

No comments:

Post a Comment

Featured Post

BENARKAH EMAS ADALAH PELABURAN TERBAIK SEPANJANG ZAMAN?

Assalamu 'alaikum dan salam sejahtera sahabat semua.  Emas seperti yang kita ketahui adalah logam yang amat tinggi nilainya. Jadi tidak ...