Featured Post

EMAS: PELABURAN TERBAIK ZAMAN BERZAMAN

Image
CARA MUDAH UNTUK DAFTAR QUANTUM METAL DNR GOLD TEAM KLIK SAJA LINK DI ATAS ATAU SCAN QR CODE Prof Madya Dr Nik Rahim Nik Wajis  Founder DNR Gold Team Salam sahabat semua.  Emas seperti yang kita ketahui adalah logam yang amat tinggi nilainya. Jadi tidak hairanlah sejak sekian lama, emas dijadikan sandaran mata wang di seluruh dunia. Harga emas yang amat stabil menjadikan ianya sebagai salah satu pelaburan jangka panjang yang amat menguntungkan. Hari ini dengan teknologi yang ada, pelaburan dalam emas tidak lagi serumit sebelum ini. Jika sebelum ini, kita terpaksa ke kedai emas untuk mendapatkan emas dan kemudian menyimpannya, namun kini kita tidak lagi perlu melakukannya sedimikian rupa. Kini kita boleh membeli emas dan melaburkannnya dengan cara yang amat mudah dan selamat. Kita tak perlu lagi khuatir emas yang kita simpan di rumah dicuri atau dirompak. Emas hanya dihujung jari anda! Apa yang lebih menarik, kini melalui Quantum Metal (QM), anda bukan sahaja boleh melabur dalam emas, t

DERMA DARAH BOLEH PANJANGKAN USIA?

DERMA DARAH BOLEH PANJANGKAN USIA
Oleh
Dr Nik Rahim Nik Wajis
Pensyarah Kanan, Fakulti Syariah dan Undang-Undang,
Universiti Sains Islam Malaysia
Email: dr_nikrahim@yahoo.com


Tidak diragui lagi bahawa menderma darah adalah satu ‘asbab’ usia seseorang boleh dipanjangkan dengan izin Allah SWT. Apabila seseorang terlibat dalam kemalangan yang melibatkan kecederaan yang serius atau berlakunya pendarahan yang teruk, maka disaat itu keperluan mangsa kepada darah adalah amat kritikal untuk menggantikan darah yang telah banyak hilang akibat kemalangan atau pendarahan tersebut.
Dikala mangsa sedang bertarung antara hidup dengan mati, tiba-tiba ada insan yang berhati mulia sanggup berkorban untuk menderma darahnya, maka natijah dari itu mangsa tersebut mampu menyambung kehidupannya. Ia pastinya suatu yang amat bernilai yang tidak boleh dibayar dengan wang ringgit.
Menurut sebuah portal kesihatan, jumlah purata darah bagi orang dewasa adalah sekitar 4.5 – liter. Manakala bagi kanak-kanak pula adalah sekitar 2.6. liter. Seseorang itu masih mempunyai peluang untuk hidup sekiranya dia kehilangan sekitar 30% atau 1.35 – 1.65 liter untuk dewasa atau 0.78 liter bagi kanak-kanak. Apabila seseorang kehilangan 40% dari kandungan darah dalam badannya maka pada kebiasaanya dia akan mati kerana otak tidak lagi mempunyai bekalan oksijen yang mencukupi untuk hidup.
 Hari ini kehidupan kita terdedah kepada berbagai-bagai tragedi kemalangan yang menyebabkan keperluan kepada darah amat kritikal. Darah adalah kehidupan. Menurut satu laporan akhbar, kutipan darah di Pusat Darah Negara menurun sehingga 40 peratus sejak penularan pandemik Covid-19 dan perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
Bagi mengelakkan keadaan bertambah buruk, kempen menderma darah patut diteruskan dengan menuruti semua SOP yang ditetapkan oleh pihak Kementerian Kesihatan bagi mengelakkan penularan Covid-19.
Menderma darah selain memberi cahaya kehidupan yang baru bagi mangsa, ia juga sebenarnya turut akan menyambung ‘usia’ para penderma. Kenapa tidak? Apabila seseorang itu menderma darah, maka darah tersebut akan menjadi asbab kesihatan mangsa kembali pulih seperti sedia kala. Oleh kerana penderma darah yang menjadi asbab kepada keadaan itu, maka setiap amalan baik yang dilakukan oleh mangsa itu akan dinikmati ganjaran pahalanya kerana ia dianggap sebagai satu ‘sunnah’ atau amalan yang baik yang menjadi punca kepada kebaikan yang dilakukan oleh mangsa.
Sama seperti seseorang yang mengajak orang lain melakukan kebaikan, maka jika orang diajak itu melakukan kebaikan, maka orang yang melakukan perbuatan itu akan mendapat ganjaran pahala bahkan orang yang mengajak itu turut akan menikmati ganjaran pahala sama seperti pelaku amalan tersebut tanpa mengurangkan sedikitpun pahala orang yang beramal tersebut.
Ganjaran pahala ini akan terus berkekalan sehinggalah orang tersebut meninggal dunia. Bahkan ia mungkin akan terus menikmat ganjaran pahala sekiranya ada perkara-perkara baik yang terus boleh dimanfaatkan oleh ahli keluarga dan masyarakat selepas kematiannya. Inilah yang dimaksudkan dengan panjangnya usia penderma darah apabila menderma darah mereka kerana mereka sebenarnya terus ‘hidup’ meskipun sudah berada di alam barzakh hasil dari kebaikan yang terhasil dari pendermaan darah.
Nabi SAW bersabda:
“Barangsiapa yang menghidupkan satu sunah yang baik, maka baginya pahala dan pahala orang yang melakukannya tanpa mengurangkan sedikit pun pahala orang yang melakukan amalan tersebut”
Hadith Riwayat Muslim.
Dalam hadith yang lain Nabi SAW bersabda:
“Barangsiapa yang menunjukkan satu amalan yang baik, maka baginya pahala sama seperti orang yang melakukan perkara tersebut”
Hadith Riwayat Muslim.
Selain ganjaran pahala yang berlipat ganda, banyak keistimewaan yang ditawarkan oleh pihak Kementerian Kesihatan kepada penderma darah antaranya ialah mendapat rawatan pesakit luar dan rawatan perubatan dan wad kelas satu untuk tempoh 10 tahun dan wad kelas dua seumur hidup selepas 10 tahun di wad kelas satu. Ini pastinya satu kelebihan buat para penderma darah. Namun untuk menarik lebih ramai penderma, pihak kerajaan patut menawarkan lebih banyak tawaran menarik seperti rebat cukai pendapatan, rebat tol, bil elektrik dan air yang dilakukan dengan kerjasama syarikat swasta.
Pihak hospital juga patut menawarkan hadiah-hadiah menarik kepada penderma yang mencapai jumlah tertentu pendermaan darah. Pihak majikan samada dalam sektor kerajaan atau swasta juga boleh memasukkan menderma darah sebagai salah satu aktiviti yang diiktiraf sebagai sumbangan kepada masyarakat.
Dengan pelbagai tawaran menarik seperti ini, adalah diyakini minat masyarakat untuk menderma darah akan meningkat dan sekaligus mampu menyelesaikan masalah Kekurangan darah di Pusat Darah Negara.







Salam Ukhuwah dari saya. Dr Nik Rahim Nik Wajis (Ibn Nik Wajis) +6014 820 7111 (Call/Whatsapp) / +6018 356 3832 (call /sms only) Nilai, Negeri Sembilan

Comments

Popular posts from this blog

Faktor Penghijrahan Nabi Muhammad S.A.W

EMAS: PELABURAN TERBAIK ZAMAN BERZAMAN

WAKAF EBOOK UNTUK DIMANFAATKAN OLEH SEMUA