Posts

Showing posts from 2018

Featured Post

BELI EMAS RM10 DI QUANTUM METAL? BIAR BETUL....

Image
CARA MUDAH UNTUK DAFTAR QUANTUM METAL DNR GOLD TEAM KLIK SAJA LINK DI ATAS ATAU SCAN QR CODE Prof Madya Dr Nik Rahim Nik Wajis  Founder DNR Gold Team Salam sahabat semua.  Emas seperti yang kita ketahui adalah logam yang amat tinggi nilainya. Jadi tidak hairanlah sejak sekian lama, emas dijadikan sandaran mata wang di seluruh dunia. Harga emas yang amat stabil menjadikan ianya sebagai salah satu pelaburan jangka panjang yang amat menguntungkan. Hari ini dengan teknologi yang ada, pelaburan dalam emas tidak lagi serumit sebelum ini. Jika sebelum ini, kita terpaksa ke kedai emas untuk mendapatkan emas dan kemudian menyimpannya, namun kini kita tidak lagi perlu melakukannya sedimikian rupa. Kini kita boleh membeli emas dan melaburkannnya dengan cara yang amat mudah dan selamat. Kita tak perlu lagi khuatir emas yang kita simpan di rumah dicuri atau dirompak. Emas hanya dihujung jari anda! Apa yang lebih menarik, kini melalui Quantum Metal (QM), anda bukan sahaja boleh melabur dalam emas, t

DI SEBALIK HUKUMAN ROTAN TERHADAP PESALAH LESBIAN

Image
Malaysia mencipta sejarah tersendiri apabila buat pertama kali hukuman rotan dilaksanakan di khalayak ramai. Hukuman rotan sebanyak enam kali ke atas dua wanita yang telah disabitkan bersalah oleh mahkamah kerana melakukan hubungan seks sejenis di dalam sebuah kereta di Dataran Arena Square, Dungun,   pada 8 April lalu.  Hukuman itu dijalankan di bilik mahkamah, Mahkamah Tinggi Syariah Terengganu di Kuala Terengganu, disaksikan oleh lebih 100 orang termasuk pengamal media, keluarga dan peguam syarie. Hukuman rotan bagi kedua-dua tertuduh   secara berturut-turut mengambil masa tidak sampai 3 minit setiap seorang. Mereka didakwa mengikut Seksyen 30 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001 yang dibaca bersama Seksyen 59 (1) enakmen yang sama kerana musahaqah (lesbian). Hukuman Bukan Untuk Menzalimi Matlamat utama bagi setiap hukuman dalam Islam adalah untuk memberi pengajaran kepada pesalah agar menginsafi perbuatannya yang bercanggah dengan hukum agama

Ceraikan Saja Isteri Yang Menghalang Anda Berpoligami

Image
Ceraikan Saja Isteri Yang Menghalang Anda Berpoligami Mungkin ramai yang terkejut bila membaca tajuk di atas. Ramai yang mula naik darah bahkan ada yang mula menyumpah! Rileks…itu hanya tajuk! Jangan mudah menghukum. Inilah silapnya kita hari ini. Baru baca tajuk dah buat kesimpulan dan jatuhkan hukuman.  Jangan gelojoh dan tergopoh gapah dalam membuat keputusan. Nabi s.a.w bila didatangani oleh Ma’iz bin Malik r.a dan mengaku melakukan zina, Nabi s.a.w tidak terus mengarahkan supaya dihukum rejam sampai mati meskipun pengakuan Ma’iz sudah cukup kuat sebagai bukti dia telah melakukan zina. Namun Nabi s.a.w terus bertabayyun (membuat kepastian) dengan bertanya kepada Ma’iz dengan berbagai pertanyaan sehingga akhirnya Nabi s.a.w berpuas hati dengan jawapan yang diberikan Ma’iz. Pada ketika itu barulah Nabi s.a.w membuat keputusan bahawa Ma’iz bersalah dan diperintahkan agar dijalankan hukuman rejam sampai mati ke atas beliau. Memang kita bukan Nabi. Tetapi Allah utuska

Yang Mana Satu Hukum Asal? Poligami atau Monogami?

Image
Yang Mana Satu Hukum Asal? Poligami atau Monogami? TUJUH LANGKAH MUDAH UNTUK BERPOLIGAMI SIRI KE 13 OLEH DR NIK RAHIM NIK WAJIS PESYARAH KANAN, FAKULTI SYARIAH DAN UNDANG-UNDANG, USIM (PENGAMAL POLIGAMI SEJAK 2007) Sahabat pembaca yang dirahmati Allah.   Menurut pendapat ulama’ ayat tentang poligami diturunkan bertepatan dengan adat dan amalan orang-orang Arab pada ketika itu. Mereka berpoligami kerana terdapat keperluan tertentu sama juga poligami di zaman moden hari ini. Keperluan tersebut mungkin dari sudut membantu urusan-urusan perniagaan atau urusan-urusan lain atau kerana kehendak dan keperluan seksual dan mungkin juga untuk meramaikan zuriat. Semasa zaman jahiliah, jumlah wanita yang dinikahi tidak terhad hanya kepada empat orang bahkan langsung tiada had yang ditetapkan. Lalu Allah turunkan ayat dan memerintahkan agar orang Islam   menceraikan isteri-isteri mereka yang melebihi dari empat orang. Se orang sahabat bernama Ghailan bin Salamah Al Thaqafi seperti

Jamak Solat Selain Musafir

Image
Jamak Solat Selain Musafir Muqadimah Di dalam Islam, hukum syara’ boleh dibahagikan kepada dua bahagian. Pertama, ‘Azimah dan Kedua, Rukhsah. ‘Azimah menurut ta’rifan sebahagian fuqaha’ ialah hukum yang ditetapkan oleh Allah dengan nass atau dalil tertentu tanpa kewujudan dalil yang lain yang menyalahinya.  Sebagai contoh, solat di dalam waktunya yang telah ditetapkan, solat zohor, asar dan isyak empat rakaat. Ini semua adalah contoh ‘Azimah. Manakala rukhsah pula adalah hukum yang ditashri’kan oleh Allah berlainan dari hukum di dalam ‘azimah dengan tujuan untuk memudahkan atau meringankan hamba untuk melakukan ibadat. Sebagai contoh solat jamak dan qasar. Dari sudut hukum, mengamalkan kedua bentuk hukum ini adalah sama sahaja. Tiada lebih dan tiada kurang. Di dalam sebua hadith Nabi s.a.w bersabda: إِنَّ اللَّه يُحِبُّ أَنْ تُؤْتَى رُخَصُهُ كَمَا يُحِبُّ أَنْ تُؤْتَى عَزَائِمُه Maksudnya: “Sesungguhnya Allah menyukai hamba yang melakukan amalan rukhsah s

BILA ANDA PERLU BERPOLIGAMI SIRI 3

Image
TUJUH LANGKAH MUDAH UNTUK BERPOLIGAMI SIRI KE 13 OLEH DR NIK RAHIM NIK WAJIS PESYARAH KANAN, FAKULTI SYARIAH DAN UNDANG-UNDANG, USIM (PENGAMAL POLIGAMI SEJAK 2007) BILA ANDA PERLU BERPOLIGAMI SIRI 12 sambungan dari siri ke 12. Untuk membaca siri ke 12 sila klik di sini Sahabat pembaca yang dirahmati Allah. Di dalam siri yang ke 11 dan 12 yang lalu saya telah kongsikan sebab yang mendorong se orang lelaki patut berpoligami antaranya isteri se orang yang mandul dan disahkan oleh pakar bahawa isteri anda tidak boleh melahirkan anak, Isteri ditimpa penyakit Yang Berpanjangan dan Isteri sukar dididik.   Atas sebab itu anda berpoligami. Tahniah! Kita sambung bicara kita seterusnya.... Suami sentiasa bermusafir.  Ada suami yang kadangkala amat sibuk dengan urusan perniagaan atau kerja dan sering saja bermusafir ke luar daerah atau ke luar negeri. Bila bermusafir bagi urusan perniagaan atau pekerjaan, agak sukar untuk membawa isteri bersama. Say

A story about a young girl who got pregnant outside a wedlock

Image
Gambar Hiasan A story about a young girl who got pregnant outside a wedlock She is 17 years old and pregnant with her first child. Unmarried. Unemployed. Just finished SPM. She came into the consultation room looking happy and excited. Unlike most of the pregnant teenagers I see who walk in looking scared or annoyed. 'Adik datang dgn siapa harini?' 'Boyfriend saya Ada kat luar..' 'Ada plan nak kahwin ke dik?' 'Ade, akhir bulan ni kot..' 'Mak ayah dah tahu dik?' She looked down for awhile, then shook her head. I asked why she didn't tell her parents.. 'Diorang tak ade pon sekarang Dr, dah kena tangkap..' 'Siapa tangkap??'.. 'Dah kena penjara Dari December haritu..kes dadah..diorang jual heroin. Memang dah lama hisap dadah. Dari saye kecik lagi..tapi diorang hisap dalam bilik je, tak nak kasik kami tengok..' I was shocked, sad and angry all at the same time. But all I could think of at the moment

BILA ANDA PERLU BERPOLIGAMI - SIRI 2

Image
TUJUH LANGKAH MUDAH UNTUK BERPOLIGAMI SIRI KE 13 OLEH DR NIK RAHIM NIK WAJIS PESYARAH KANAN, FAKULTI SYARIAH DAN UNDANG-UNDANG, USIM (PENGAMAL POLIGAMI SEJAK 2007) BILA ANDA PERLU BERPOLIGAMI? sambungan dari siri ke 11. Untuk membaca siri ke 11 sila klik di sini Di dalam siri yang ke 12 yang lalu saya telah kongsikan salah satu sebab yang mendorong se orang lelaki berpoligami iaitu jika isteri se orang yang mandul dan disahkan oleh pakar bahawa isteri anda tidak boleh melahirkan anak. Atas sebab itu anda berpoligami. Tahniah!  2. Isteri ditimpa penyakit Yang Berpanjangan  Antara matlamat perkahwinan adalah untuk mencapai kebahagiaan dan keseronokan dalam hubungan antara suami dan isteri selain dari mendapatkan zuriat yang solehah. Matlamat ini amat sukar untuk dicapai sekiranya salah satu pihak samada suami atau isteri mempunyai masalah penyakit kronik yang berpanjangan dan tidak lagi mampu untuk melayan keinginan suami dari sudut layanan di rumah seperti menyedi