Wednesday, March 16, 2016

KENAPA SAYA TIDAK JADI JUTAWAN? (PART 7)


Salam ukhuwah..salam kasih sayang untuk semua sahabat. Moga Allah meredhai kita semua. Ameen!
Apa khabar sahabat semua? pastinya sihat dan ceria serta bersemangat untuk merobah diri untuk menjadi insan yang lebih baik dari hari ke hari. Terima kasih dan tahniah kepada sahabat yang membaca tulisan saya sejak dari Part 1 lagi. Jika anda terus membaca itu tandanya anda memang serius dan ikhlas untuk memperbaiki tabiat buruk anda yang sukar mengawal nafsu untuk terus menerus 'enjoy' berbelanja. Saya doakan anda berjaya. Bagi yang tidak membaca, mereka samada sudah mengamalkan apa yang saya kongsikan atau mempunyai kaedah tersendiri untuk mengawal nafsu boros dan suka menghabiskan wang ini atau mereka sememangnya 'born millionaires' - duit tak habis nak makan sehingga 7 jenerasi...:o)
Saya sebenarnya masih tercari-cari apakah sebenarnya mempengaruhi kotak pemikiran saya sehingga menjadi manusia 'boros' seperti ini. Nak kata ayah bonda saya yang mempengaruhi trend perbelanjaan saya jauh sama sekali sebabnya ayah bonda saya amat sederhana sekali kehidupan mereka sejak saya kecil sehinggalah kini. They have nothing much to spend!
Cuma saya dididik menjadi se orang yang pemurah kerana itu sifat ayah bonda. Apakah menjadi pemurah menyebabkan kita jadi miskin? I dont think so! saya tidak fikir itu penyebabnya. Bahkan saya yakin apa yang sering diungkapkan - the more you give the more you get! Jika bukan di dunia 'reward' yang diperolehi, di akhirat sudah pasti. Saya tiada rasa sangsi atau ragu tentang itu.
Jadi apa puncanya? Secara ikhlas saya ingin kongsikan kepada sahabat semua, sifat boros dan suka bebelanja tanpa pertimbangan waras akal ini bukan bermula di zaman mewah saya di Brunei antara tahun 1999-2005 bahkan ianya berputik dan berkembang segar sejak saya belajar di Mesir pada tahun 1984-1989 lagi. Saya bersyukur kerana rezki saya agak murah berbanding kekanda saya yang telah pun berada di Mesir setahun sebelum itu. Saya mempunyai 2 sumber kewangan. Satu dari Yayasan Pahang dan satu lagi dari Al Azhar Mesir. Berkat usaha gigih dan doa kedua ayah bonda saya berjaya mendapat keputusan yang agak cemerlang dalam peperiksaan tahun pertama Fakulti Syariah, Universiti Al Azhar Mesir dan dikurniakan Biasiswa oleh Kementerian Pendidikan. Syukur Alhamdulillah. Dengan kedua-dua wang biasiswa dan bantuan dari Al Azhar, saya hidup agak mewah bahkan mampu membantu kanda saya meneruskan pengajian beliau.
Saya pernah dimarahi oleh kekanda saya kerana mahu membeli perabot rumah yang tidak begitu penting pada pandangan beliau. Saya akur sebab saya memang hormat dengan the only Brother yang saya ada ini. Tapi keinginan hati untuk beli motor besar tidak mampu dihalang oleh beliau. Dengan duit biasiswa, saya beli sebuah motosikal Honda 200 CC yang jarang-jarang dimiliki oleh pelajar Malaysia apalagi pelajar-pelajar Al Azhar yang rata-rata amat sederhana pendapatan mereka. Hati seronok bukan kepalang. Berulang-alik ke kuliah dengan penuh semangat!
Selepas 5 tahun bertungkus lumus belajar di Al Azhar, alhamdulillah saya pulang dengan segolong ijazah dan 2 sijil lahir 2 anak yang dilahirkan di Mesir - Nik Umairah dan Nik Umair yang baru saja melangsungkan perkahwinan baru-baru ini. Saya bersyukur kerana belanja perkahwinan semua menggunakan duit biasiswa saya tanpa membebankan ayahnda bonda saya! Cuma bila berbicara tentang -berjimat cermat- tindakan saya berkahwin terlalu awal - juga mungkin boleh dipertikaikan kewajarannya. Namun saya tetap bersyukur kerana dapat melakukan amalan sunnah lebih awal dari kekanda saya yang dikenali dengan nama Poknik.
Saya sepatutnya bertugas sebagai guru agama di sekolah kerajaan kerana begitulah perjanjiannya. Namun kerana cita-cita saya tinggi menggunung untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat Phd maka saya ligat mencari jalan bagaimana untuk meleraikan ikatan 'kawin paksa' dengan Kementerian Pendidikan. Akhirnya setelah membuat perbincangan panjang lebar dengan pihak JPA maka akhirnya saya direlakan untuk berhijrah ke UIA melalui perpindahan kontrak setelah UIA bersetuju untuk mengambil saya sebagai tenaga pengajarnya pada tahun 1990 dengan gaji sebanyak RM1,110 sebulan.
Maka bermulalah babak baru dalam hidup saya sebagai kakitangan universiti dan pekerja sepenuh masa. Dengan gaji RM1,110 dan bekerja di Kuala Lumpur, dan terpaksa menanggung isteri dan dua anak, pendapatan tersebut jauh dari mencukupi. Kami sekeluarga terpaksa akur dengan keadaan kewangan pada masa itu dan redha untuk tinggal di rumah setinggan dengan bayaran sewa sebanyak RM300 sebulan. Tapi nafsu boros tak pernah faham situasi yang dilalui oleh 'tuannya'. Sebaik pindah ke rumah baru 'setinggan' di Kg Nakhoda Batu Caves Selangor, nafsu boros datang berbisik manja. Hai boss! Tak kan rumah kosong jer..mesti nak ada katil, tilam, kerusi meja, dapur, peti ais, radio, tv dan macam-macam lagi. Satu persatu disebut begitu jelas sekali.
Terperangkap dengan jerat nafsu, saya mula mencongak. Gaji memang tak cukup nak beli semua tu. Kalau nak beli satu item setiap bulan mahu setahun baru complete...ish..lama sangatlah...akhirnya si nafsu datang lagi dan kali ini ditemani sahabat karibnya - syaitan. Mereka bergabung untuk membujuk saya membeli semua sekali gus dengan cara berhutang. Akur! Saya akur dan tunduk..saya kecundang akhirnya...barang-barang 'keperluan' yang tidak begitu 'PENTING' memenuhi ruang rumah setinggan saya. Nafsu dan syaitan bergelak ketawa kerana berjaya meracuni pemikiran saya. Akhirnya saya menanggung hutang ribuan ringgit. Kerja siang malam hanya nak lunaskan hutang yang kini mula berarak sekeliling pinggang. Rimas dan lelah tapi apa nak buat..sudah terjebak..terpaksa digagahi juga menempuhinya...
Selepas kira-kira setahun di UIA saya dihantar ke Glasgow Caledonian University Scotland UK untuk menyambung pelajaran di dalam bidang Undang-Undang Jenayah Islam. Saya angkut semua anak-anak yang pada masa itu sudah ada 3 orang dan juga isteri. Dengan berbekalkan wang elaun yang disediakan oleh JPA kami sekeluarga hidup agak sederhana sahaja tambahan pula kos sara hidup di UK pada masa itu amat tinggi sekali. £1.00 pada masa itu bersamaan dengan RM8.00. Bayangkan betapa kecilnya jumlah yang diperolehi bila ditukar ke UK currency.
Namun...saya benar-benar hairan...kerana dalam keadaan kewangan yang tidak menentu seperti ini pun saya masih begitu mudah dimanipulasi oleh si Nafsu terkutuk dan syaitan yang durjana...saya tewas sekali lagi. Kegilaan saya kali ini adalah KERETA. Bayangkan betapa hebat 'kegilaan' saya pada masa itu...dalam tempoh 4 tahun dari penghujung tahun 1991 sehingga awal tahun 1996 saya memiliki 5 buah kereta secara bergilir gilir! Bermula dengan kereta Ford Granada 2.8, diikuti dengan Rover, kemudiannya Volvo 740 bersama dengan Honda Prelude dan berakhir dengan kereta Volvo 740 sekali lagi yang saya bawa pulang ke Malaysia.
Selepas 4 tahun berada di UK, akhirnya saya kembali ke Malaysia dengan membawa sijil Phd, 2 sijil kelahiran kerana 2 lagi anak dilahirkan semasa di UK iaitu anaknda Nik Amrah Al Afiefah dan Nik Aamirah Al Mardhiyyah. Sebaik pulang ke Malaysia saya sudah mempunyai 5 anak yang perlu saya tanggung...namun perubahan dalam sikap boros saya masih belum nampak bayangnya!
Demikianlah betapa sukarnya merobah sikap buruk dari dalam diri kita...perlu kesabaran yang luar biasa..sokongan dan dokongan dari keluarga dan juga teman-teman...dan yang paling penting..PERTOLONGAN DARI ALLAH YANG MAHA ESA......saya mengakui saya terlalu lemah untuk menghadapi godaan nafsu dalam berbelanja...namun bersyukur kerana akhirnya Allah menemukan saya jalan pulang.
Alhamdulillah....
wassalam
"Saya mahu anda menjadi jutawan mukmin melalui tips yang saya kongsikan".
Ikhlas ~
Ustaz Dr Nik Rahim Abu Umair Al-Nikmy
Nilai, Negeri Sembilan.

2 comments:

  1. very interesting story Dr.Rahim.. May allah take away that wasteful attitude from me and all. :)

    ReplyDelete
  2. very interesting story Dr.Nik.. may Allah take away that wasteful attitude from me and all. :)

    ReplyDelete

Featured Post

BENARKAH EMAS ADALAH PELABURAN TERBAIK SEPANJANG ZAMAN?

Assalamu 'alaikum dan salam sejahtera sahabat semua.  Emas seperti yang kita ketahui adalah logam yang amat tinggi nilainya. Jadi tidak ...