Friday, July 13, 2018

ANDA HARUS MEMPUNYAI KEBERANIAN LUAR BIASA UNTUK BERPOLIGAMI

TUJUH LANGKAH MUDAH UNTUK BERPOLIGAMI
OLEH
DR NIK RAHIM BIN NIK WAJIS

SIRI KE 4


Anda harus Mempunyai Keberanian Luar Biasa Untuk Berpoligami

Untuk berpoligami anda memerlukan keberanian. Bukan hanya keberanian tetapi beberanian di tahap luar biasa. Berani menyatakan keinginan kepada isteri, kepada anak-anak, kepada ibu bapa, kepada mertua dan bakal mertua. Ini semua memerlukan keberanian. Jika anda tidak ada keberanian di peringkat ini, peluang anda untuk berpoligami adalah amat malap sekali. Ini adalah langkah pertama yang harus anda lalui. Jika untuk menyatakan ‘niat’ pun sudah ketar lutut, nasihat saya lupakan saja niat anda. Anda tidak layak berpoligami!

Siapa paling utama dalam senarai untuk anda maklumkan hasrat untuk berpoligami?

Jawapannya tentulah isteri anda. Walaupun ibu bapa anda adalah penting untuk mendapat restu mereka, namun tanpa ‘kelulusana’ dari isteri anda, restu kedua ibu bapa anda tiada membawa sebarang erti. Bila anda sudah dapat ‘kelulusan’ daripada isteri tersayang anda, maka anda pastinya, bahkan ‘wajib’ untuk mendapatkan restu dari kedua ibu bapa anda. Ada ibu bapa yang memahami dan mudah untuk mendapatkan restu mereka. “Ikut kamulah. Kalau kamu rasa boleh bertanggungjawab, mampu dan boleh berlaku adil, mak tak larang”. Demikian kata-kata ibu saya lebih 10 tahun yang lalu bila saya memohon restu beliau untuk berpoligami. Manakala al marhum ayahanda saya memang tiada masalah kerana atuk saya pun ada 4 isteri! Restu dari ibu bapa adalah asas kepada kebahagiaan rumahtangga yang bakal dibina. Nabi s.a.w bersabda:

“Redha Allah terletak kepada Redha kedua ibu bapa, kemurkaan Allah terletak kepada kemurkaan mereka”.

Hadith riwayat Ibn Hibban.

Bagiamana mahu bahagia jika ibu bapa tidak redha dan Allah juga tidak redha?

Mungkin ada yang tertanya-tanya, apa kaedah terbaik untuk memberi tahu isteri tentang niat untuk berpoligami. Jawapannya bergantung kepada anda dan juga ‘jenis’ isteri anda. Jika anda se orang yang sangat ‘gentleman’ dan tidak takut berhadapan dengan api kemarahan dan semburan larva gunung berapi isteri anda, ayuh gunakan cara yang jelas dan terang tanpa ada sebarang kiasan. ‘Straight to the  point’. Terus bagi tahu isteri: “Minah! Abang insya Allah akan kawin lagi!’ jelas sekali perkataan itu. Isteri anda bernama Minah pasti faham hasrat hati anda. Sebaik kata-kata tadi dilafazkan, ada beRbagai reaksi yang mungkin anda hadapi. Ini juga bergantung kepada ‘jenis’ isteri anda. Amat beruntunglah jika isteri anda se orang yang ‘solehah’ dan memahami hak-hak se orang suami dan haknya sebagai isteri yang wajib akur dan patuh kepada kehendak suami asal saja apa yang dilakukan oleh suami suatu yang tidak bercanggah dengan hukum syarak. “Oklah abang. Minah tak ada masalah asal abang tunai tanggungjawab sebaiknya kepada semua isteri-isteri abang. Minah tidak berhak untuk menghalang niat abang untuk berpoligami kerana itu hak abang sebagai suami.” Itu mungkin dialog yang terjadi antara anda dengan isteri anda yang bernama Minah.

Jika benar ini yang berlaku, maka tidak ada siapa yang akan bersedih hati dan merana kerana kedua-dua pihak telah redha dan saling memahami antara satu sama lain. Inilah yang sepatutnya dilakukan oleh se orang isteri jika mereka benar-benar se orang isteri yang solehah. 

Pertelingkahan, perbalahan dan persengketaan akan hanya berlaku apabila isteri mula diserang histeria sebaik saja si suami meluahkan hasrat berpoligami padalahl suaminya sudah bertahun-tahun lamanya melayannya dengan baik dan penuh tanggungjawab. Lupa segala kebaikan yang pernah dicurahkan oleh suami sejak sekian lama. Isteri di saat ini melihat suami seakan se orang penjenayah yang harus dihumban ke dalam neraka jahanam kerana ‘dosa’ ingin berpoligami. 

Jadi yang menjadi ‘punca’ peperangan dalam rumahtangga sebenarnya bukan suami tetapi isteri. Suami tidak bersalah hanya kerana ingin berpoligami. Poligami itu halal dari sudut hukum syarak dan tidak pula salah dari sudut undang-undang. Para isteri patut menghadam semua ini kalau mahu jadi isteri solehah dan penghuni Jannah!

Namun ini bukan lesen mudah bagi lelaki untuk berpoligami. Para lelaki harus meyakini boleh berlaku adil, bertanggungjawab, ada kemampuan untuk menanggung keluarga lama dan juga yang baru. Jika tidak anda hanya mencari masalah dalam kehidupan anda! 

Salam Ukhuwah dari saya. Dr Nik Rahim Nik Wajis (Ibn Nik Wajis) +6014 820 7111 (Call/Whatsapp) / +6018 356 3832 (call /sms only) Nilai, Negeri Sembilan

No comments:

Post a Comment