Tuesday, April 5, 2016

KENAPA SAYA TIDAK JADI JUTAWAN? (PART 26)

TAKAFUL BUKAN PELABURAN TETAPI PERLINDUNGAN
Salam kasih sayang, salam ukhuwah untuk semua sahabat. Moga ceria-ceria selalu hendaknya. Ameen!
Hari ni agak lewat buat posting. Sepanjang hari ikuti biz training bersama Ust Sharifudin Saufi. Banyak sekali ilmu yg disedut dari puan Sheri Din Winners Forlife dan Tuan Akram Din. Alhamdulillah...
Dalam bicara saya sebelum ini sudah saya kongsikan kepada anda tentang peri pentingnya anda memiliki plan takaful untuk diri anda. Ya! Mulakan untuk diri anda dahulu kerana anda adalah kepala keluarga. Jika tiba-tiba anda ditimpa musibah maka perlindungan yang anda miliki akan bertindak sebagai 'pembantu' anda. Semasa anda sihat dan segar bugar, takaful anda kelihatan tidak penting bahkan amat-amat 'membebankan'. Kenapa tidak, setiap bulan anda terpaksa ikat perut hanya untuk mempastikan anda dilindungi dari suatu yang tidak anda duga. Oleh kerana anda mengambil perlindungan untuk suatu yang tidak diduga dan sukar diramal kerana ianya menjadi rahsia Allah, maka tidak hairan ramai sekali orang mudah 'hilang sabar'. Terasa rugi ambil takaful. Lalu mereka berhenti mencarum. Sanggup ke bank untuk batalkan 'standing order' yang sudah bertahun-tahun dibuat. Malang tidak berbau, disangka panas hingga ke petang rupanya hujan di tengah hari. Suatu hari semasa anda melintas jalan tidak jauh dari rumah, BOOM! anda dilanggar oleh mat rempit. Anda tercampak beberapa meter di atas jalan raya. Nasib anda masih bagus. Sebab semasa anda terhempas ke atas jalan raya, tiada kereta yang lalu lalang. Jika tidak anda sudah menjadi arwah! 
Anda di bawa ke hospital untuk rawatan. Anda tiada kad kesihatan kerana anda baru saja membatalkan perlindungan anda sebulan yang lalu. Anda juga tiada surat jaminan (GL) dari majikan anda kerana anda bekerja sendiri. Pendapatan anda hanya RM2,000 dan semuanya bergantung kepada anda. Isteri anda tidak dapat membantu kerana menjaga anak anda yang baru saja minggu lepas dilahirkan. Anda masih lagi menaggung 3 orang anak. Dua orang di sekolah menengah dan se orang di sekolah rendah. Anda juga menanggung ibu bapa di kampung yang uzur dan sudah terlalu dhoif untuk bekerja. Mereka mengharapkan bantuan anda sepenuhnya. 
Sebaik anda memasuki wad hospital akibat kecederaan parah di seluruh tubuh anda, semua pendapatan anda sebagai peniaga kecil-kecilan, semuanya terhenti! Cuba anda bayangkan betapa sukar dan peritnya kehidupan anda dan keluarga....betapa beratnya beban yang terpaksa ditanggung oleh mereka hanya kerana satu KESALAHAN. Ya! Satu kesalahan yang membawa derita yang berpanjangan. Kesalahan anda adalah kerana membatalkan perlindungan yang telah sekian lama anda sertai. Kini nasi sudah menjadi bubur. Andai semua boleh dikembalikan, anda sanggup melakukan apa saja. Namun ianya mustahil berlaku. Anda akan terus hidup dalam kesengsaraan begitu juga keluarga anda yang amat anda kasihi!
Senario seperti di atas banyak sekali berlaku dalam masyarakat. Saya sendiri pernah melalui insiden seperti ini semasa menjadi perunding takaful semasa di Miri Sarawak. Ramai yang berhenti bukan kerana tidak mampu untuk membuat bayaran bulanan tetapi hanya kerana mereka merasakan tiada faedah yang mereka perolehi dari plan takaful yang mereka miliki.
Kalau orang bukan Melayu mengambil sehingga 3 atau lebih peindungan, kita orang Melayu pula, yang dah ada pun nak di cancel pula. Beginilah tahap kesedaran kita orang Melayu dalam perancangan kewangan.
Anda tahu tak kenapa orang Cina sebagai contoh ambil lebih dari satu perlindungan? Sebab mereka merancang untuk berbagai-bagai kemungkinan. Satu insuran untuk melindungi diri mereka jika mereka ditimpa kemalangan, penyakit kritikal dan juga kematian. Ertinya mereka menyediakan perlindungan untuk rawatan di hospital dan juga wang yang cukup untuk perbelanjaan asas keluarga. Mereka juga ambil perlindungan berasingan untuk melindungi perniagaan mereka supaya bisnes keluarga dapat diteruskan. Mereka juga mungkin ambil perlindungan bagi melindungi kenderaan keluarga mereka. 
Beginilah bentuk perlindungan yang anda perlukan. Kerana tujuan takaful adalah untuk perlindungan dan bukan pelaburan. Dalam erti kata lain, anda ambil polisi sekadar melindungi 'keperluan' anda. Jika anda punyai keperluan yang besar maka besarlah perlindungan yang perlu anda ambil dan jika sekiranya keperluan anda kecil, maka ambillah perlindungan yang kecil sahaja.
Wassalam
Bersambung...
Ikhlas
Ust Dr Nik Rahim Abu Umair Al Nikmy
KTM - KL SENTRAL TO NILAI
3 April 2016.


Wassalam – Bersambung…..
“Saya mahu anda jadi Jutawan dengan tips yang saya kongsikan.”
Artikel ini boleh juga anda baca di

No comments:

Post a Comment

Featured Post

BENARKAH EMAS ADALAH PELABURAN TERBAIK SEPANJANG ZAMAN?

Assalamu 'alaikum dan salam sejahtera sahabat semua.  Emas seperti yang kita ketahui adalah logam yang amat tinggi nilainya. Jadi tidak ...