Tuesday, April 5, 2016

KENAPA SAYA TIDAK JADI JUTAWAN? (PART 27)

(DAH MENABUNG, DAH AMBIL TAKAFUL, SEKARANG MASA UNTUK MELABUR!)

Salam sahabat yang dikasihi. Moga berada di dalam rahmat dan perlindungan Allah sepanjang masa dan dikurniakan kekuatan dalam menghadapi cobaan hidup yang sungguh mencabar… Ameen!
Alhamdulillah!
Hari ini masuk hari ke 27 saya menulis. Dah hampir satu bulan saya menulis dengan konsisten dan istiqamah. Setiap hari tanpa miss! Seronok rasanya bila dapat luahkan ‘perasaan’ yang terbuku dalam jiwa. Luahan perasan risau dan gusar. Risau dan gusar kiranya ada sahabat yang ‘meniru’ sikap buruk dan habit hodoh saya dulu sebelum saya ‘insaf’ dan ‘taubat’.
Saya benar-benar Berharap anda tidak menjadi seperti saya. Biarlah saya sahaja yang melalui kegetiran hidup yang amat memeritkan ini, asal saja anda tidak! Belajarlah dari pengalaman saya. Buatlah suatu yang tidak saya buat. Kerana yang tidak saya lakukan itu sebenarnya jalan yang ‘lurus’ yang membawa anda ke puncak kejayaan dan kemewahan!
Namun segalanya terserah pada anda. Kalau anda mahu merasai ‘hebatnya’ rasa dikejar oleh gangster, diburu oleh pemungut hutang, jiwa tertekan, anak isteri kesedihan, ayuhlah! Silakan…tirulah macam saya! Enjoylah wang yang anda perolehi. Usah peduli apa orang kata. Anda yang kerja. Anda yang berpenat lelah. Anda juga yang layak lakukan apa sahaja dengan wang anda. Untuk apa menyimpan dan menabung untuk anak-anak. Nanti bila mereka besar pandai-pandailah mereka cari sendiri. Inilah mazhab lama saya. Dulu pun ayah ayah ibu anda tak tinggal harta. Anda yang cari. Anda yang kerja bagai nak mati. Nak simpan untuk anak? Tidak perlu! Belilah kereta mewah sebab bila anda mati, sudah tentu anda tak akan merasa lagi dan anda juga mampu memukau perempuan-perempuan jalanan yang sentiasa memasang jerat mencari mangsa seperti anda.  Pasanglah audio sistem yang tercanggih, bunyinya seperti halilintar yang menyambar. Biar bergegar otak anda bila mendengarnya. Anda pasti puas bila orang kata anda pekak, sebab orang di luar kereta anda pun nak pengsan bila mendengar muzik kegilaan anda! Makanlah sepuas-puasnya.  Biar anda mati kekenyangan dari mewariskan harta kepada anak-anak dan juga isteri anda. Ah! Apa guna simpan duit banyak-banyak, nanti kalau mati anak jadi rosak kerana harta. Isteri akan jadi janda kaya. Pasti ramai yang tergila-gila. Anda mencipta berjuta alasan untuk hidup seperti raja meskipun apa yang anda miliki tak sebanyak mana!
Namun saya yakin anda se orang bijaksana. Pemikiran anda masih waras dan sempurna. Anda pastinya sudah melakukan apa yang tidak saya lakukan sebelum ini. Saya tidak menabung dan berbelanja boros. Anda pula seronok menabung dan amat berhemah bila berbelanja. Anak isteri anda pun serupa. Ke mana kuah kan tumpah, kalau bukan ke nasi. Anda telah melengkapi rukun pertama untuk menjadi orang kaya @jutawan. Anda juga sudah ada perlindungan secukupnya. Anda, isteri dan anak-anak tercinta sudah punya takaful. Kerana anda tahu, anda punya daya yang amat terhad. Anda sayang isteri dan anak-anak anda. Anda tidak mahu bila anda sudah tiada, anak isteri merayau meminta-minta.
Syukur rukun kedua juga sudah sempurna. Namun anda masih belum boleh merasa selesa. Tabungan dan perlindungan tak mampu menjadikan anda kaya. Bagaimana anda mampu menjadi kaya jika wang anda terperap kaku dalam akaun semasa? Berapa banyak laba yang mampu anda terima? 2 persen? 3 persen setahun? Itu bukan bijak namanya. Kerana yang kaya bukan anda. Tetapi pemiik bank yang dah sedia kaya. Anda cuma akan kaya bila wang anda mula ‘mencetak’ lebih banyak wang untuk anda. Tapi bagaimana?
Pelaburanlah jawapannya. Tapi jangan pula jadi tamak haloba. Gelojoh nak untung segera. Dalam dunia ada peraturannya. Anda sendiripun setelah 9 bulan baru terpancul ke dunia. Apa jadi kalau ibu anda dipaksa, melahirkan sebelum tiba masa?
Melaburlah dengan ilmu yang penuh di dada. Buat research, Banyakkan bertanya. Saya sendiri dah banyak terkena. Skim cepat kaya, bermacam-macam nama. Ada yang berselindung di sebalik agama. Nama Tuhan, nama Nabi jadi taruhannya. Sebut agama, ramai sekali orang percaya. Sanggup menggadai tanah pusaka. Sebab nak kaya, sanggup ketepikan agama.

Bersambung….


~JANGAN JADI SEPERTI SAYA!”
~ Ikhlas~
Ust Dr Nik Rahim Abu Umair Al-Nikmy
USIM, Nilai, Negeri Sembilan
Isnin   4 April  2016 / 26 Jamadil Akhir 1437

#Kenapasayatidakjadijutawan
#jutawanmuslim
#jutawanmukmin
#sharingiscaring – jika anda merasakan bahawa perkongsian ini bermanfaat, kenapa tidak anda share dengan sahabat-sahabat anda yang lain agar mereka juga beroleh manafaat yang sama.

No comments:

Post a Comment

Featured Post

BENARKAH EMAS ADALAH PELABURAN TERBAIK SEPANJANG ZAMAN?

Assalamu 'alaikum dan salam sejahtera sahabat semua.  Emas seperti yang kita ketahui adalah logam yang amat tinggi nilainya. Jadi tidak ...